Åkeriföretagen kräver säkrare rastplatser
I en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle efterlyser Mikael Nilsson, ordförande för Sveriges Åkeriföretag, och Patrick Magnusson,transport- och trafiksäkerhetsexpert, Sveriges Åkeriföretag en nationell strategi för att öka antalet säkra uppställningsplatser för lastbilar längs Sveriges vägar och definiera vad en sådan uppställningsplats ska uppfylla för krav.
De framhåller att de säkra uppställningsplatserna ska finnas vid alla strategiska knutpunkter för vägtransporter av farligt gods över hela landet.
I dag lägger regeringen och Trafikverket över ansvaret för uppställningsplatserna på kommunerna, något som de två debattörerna anser orimligt.
Den första november 2012 gav försvarsdepartementet ett uppdrag till Transportstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ”att identifiera, analysera och föreslå åtgärder för att stärka och utveckla transportskyddet vid transport av farligt gods.”
I slutrapporten till regeringskansliet föreslogs ett antal åtgärder för att stärka transportskyddet. Bland annat att en studie bör genomföras för att titta på förutsättningarna för att uppgradera ett antal parkeringsplatser utefter huvudvägnätet.
Syftet med detta var att försvåra stöld av fordon och last.
Inget har hänt
Fyra år senare genomförde Sveriges Åkeriföretag en undersökning som visade att en tydlig majoritet av de svarande chaufförerna vill ha fler rast- och uppställningsplatser. Mer än 50 procent uppger att de även vill se fler uppställningsplatser med kameraövervakning.
Debattörerna hänvisar också till ytterligare en undersökning som genomfördes förra året på uppdrag av Näringsdepartementet.
Enligt Mikael Nilsson och Patrick Magnusson har ingenting hänt och nu brådskar åtgärder.
De skriver att Nationella transportsäkerhetsrådet, en plattform för bransch och myndigheter har bjudit in näringsdepartementet till samtal, men de har inte fått något svar.