Sjöfartsverket inför ny avgiftsmodell - höjer avgifterna
Sjöfartsverket inför en ny avgiftsmodell som börjar gälla 1 januari 2018. Den nya avgiftsmodellen införs för att säkerställa en hållbar ekonomi för Sjöfartsverket. Samtidigt höjs farledsavgiften med 9 procent för att säkerställa genomförande och utveckling av de tjänster som Sjöfartsverket tillhandahåller nu och i framtiden.
– Målet med den nya avgiftsmodellen är att tydliggöra vad avgifterna relaterar till för kostnader hos sjöfartsverket och att skapa en avgiftsmodell som är enklare att förstå och härleda direkt till den service och de tjänster som Sjöfartsverket erbjuder, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Den nya avgiftsmodellen utgår från fartygens nettodräktighet, det vill säga lastutrymmets volym och fartygets möjlighet att ta passagerare.Tidigare beräknades avgiften på fartygets totala volym och storlek (bruttodräktighet).
– Jag har också tagit beslut att utreda miljöstyrningen mer. Från den 1 januari 2018 kommer vi därför att behålla det ursprungliga förslaget att räkna och vi kommer inför 2019 tillsammans med sjöfartsnäringen, Sveriges hamnar, Trafikanalys och Fossilfritt Sverige ta fram en alternativ modell med mer kraftfull styrningseffekt som stödjer de framtidssatsningar som görs, säger Katarina Norén.