23948sdkhjf

Efter 50 år – Göteborg tappar direktlinje till USA

Rederiet klipper bort Göteborg från USA-slingan.

Rederiet ACL klipper bort Göteborg från sin USA-slinga efter 50 år vilket kan innebära dyrare och långsammare transporter för svenska företag, det skriver Transportnytt.

– Jag befarar att det kommer att ge ökade kostnader för svensk industri. Omlastningskostnaderna blir stora. När man slipper en omlastning, som man har gjort genom direkttrafiken mellan Göteborg och USA, så blir det billigare, säger Berit Blomqvist, vd för Sveriges Skeppsmäklareförening till tidningen.

Borttagning kan nu leda till ökade priser och lågsammare transporter. Även de företag som låtit skicka sitt gods med feeders till kontinenten kan ha dragit nytta av direktlinjen då den stod för en prisutmaning gentemot andra aktörer.

– Det var en oerhört tung dag. Vi kommer dock att sätta in en feeder-slinga som möter ACL-fartygen på kontinenten från den 22 januari. De flesta kunder som vi har pratat med verkar nästan tycka att den lösningen är bättre eftersom feeder-fartyget är mer flexibelt och kan anlöpa andra hamnar än Göteborg om nya konfliktåtgärder skulle bryta ut, säger Anders Ivarsson, vd för ACL till nyhetsbrevet Skeppsmäklarnytt.

Enligt Berit Blomqvist finns det en koppling mellan nedläggningen och de senaste årens konflikter som funnits i Göteborgs hamn.

– Det här går tillbaka till hamnkonflikten. Även om Hamnarbetarförbundet, som är största fackföreningen i hamnen, inte har bedrivit konfliktåtgärder under hela hösten så vet alla att det alltid finns risk att de gör det nästa vecka, eftersom de inte har skrivit på fredsavtal, säger hon till Transportnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063