23948sdkhjf

Nytt logistikcenter för onlinehandel i Jönköping

Börjes logistik etablerar sitt fjärde lager, med en yta på 10000 kvadratmeter.

Börjes logistik och spedition etablerar från första februari ett modernt logistikcenter i Jönköpingsområdet. Anläggningen kommer under våren att sysselsätta 15 personer och blir företagets fjärde lager. Det nya lagret är på totalt 10 000 kvm och innehåller 17 plockautomater och optimerad packlina för bland annat e-handelsföretag.

Bakgrunden till expansionen är den snabbt växande handelsrevolutionen där allt fler köp görs online. Samtidigt kompletterar butikskedjor sina försäljningskanaler med e-handel. I båda fallen behöver fysiska produkter lagras, hanteras och fraktas till slutkund. En växande andel av företagen outsourcar sin logistik, så kallad tredjepartslogistik, eller 3PL och anlitar ett företag som har logistiken som kärnverksamhet att driva och utveckla logistiken.

– Vi tog ett strategiskt beslut 2013 att vidareutveckla vår tredjepartslogistik och har sedan dess arbetat fokuserat. Affärsområdet har tiodubblats i omsättning och omfattar nu även returhantering, kundtjänst och systemintegrationer. Det är tack vare förtroendet från våra kunder där vi tillsammans utvecklas sammantaget med många nya förfrågningar som gör att vi fortsätter investera, säger bolagets affärsutvecklare Markus Kinnander i ett pressmeddelande.  

Anläggningen som i dag är i drift med två olika produktsortiment har en kapacitet att dubblera volymen. Det intensiva produktflödet går via 17 plockautomater som både skapar effektiv lagring och kostnadseffektiva och snabba plock från lagerplatserna. Via motoriserade banor flyttas ordern vidare genom lagret tills den når packlinan där ordern packas och fraktbokas. Närheten till de centrala paketterminalerna skapar möjligheten till mycket sena orderstopptider vilket gör att order på kvällen ofta når konsumenten eller butiken dagen efter.

– Webbshoppen vinner kunden första gången, men det är ofta logistiken som får kunden att återvända. Med logistiken kan handlarna skapa en köpupplevelse och bygga kundlojalitet. Samtidigt är ofta logistiken en betydande kostnad. Vi ser en ökad efterfrågan även från mindre e-handlare på automation för att bli snabbare och mer kostnadseffektiva. Med denna satsning vill vi kunna erbjuda fler e-handlare en logistik som förr bara de stora aktörerna hade volymer för, säger Markus Kinnander.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079