23948sdkhjf

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Enligt Sverigeförhandlingens slutrapport omfattar dessa avtal totalt 1 242 miljoner kronor. Utöver detta ekonomiska bidrag till infrastrukturen ingår också att bygga bostäder.

Några exempel är Tranås kommun, som ska betala 200 miljoner kronor och bygga 500-2 000 nya bostäder, och Norrköpings kommun och Linköpings kommun som ska betala 173 miljoner kronor vardera och bygga 15 300 bostäder var.

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingick att koppla ihop infrastruktursatsningar och bostadsbyggande. Tanken var att få fram 100 000 nya bostäder som en del av satsningen på höghastighetsjärnväg och kollektivtrafik.

Detta mål har uppnåtts, faktum är att avtal skrivits om inte närmare 290 000 nya bostäder varav cirka 110 000 ska byggas i kommuner som ligger längs den tänkta höghastighetsbanan.

De resterande bostäderna byggs som en del av de så kallade storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg.

Enligt förhandlarna har man valt att förhandla genom att fokusera på de nyttor som infrastruktursatsningarna skapar – till exempel ökat bostadsbyggande men också restidsnyttor, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor etcetera.

En färsk rapport tyder dock på att det inte går att hämta hem särskilt mycket pengar i höjda fastighetsvärden, läs mer om det här.

Bostadsbyggen

  • Det totala antalet bostäder är 285 400

  • 110 000 av dessa ska byggas i kommuner längs höghastighetsjärnvägen.

  • De övriga bostäderna ingår i storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg (Lunds 15 000 bostäder räknas in i siffran för höghastighetsjärnvägen)

    Källa: Sverigeförhandlingen

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078