VTI undersöker svenska styrmedel
Senast 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären, enligt ett beslut i riksdagen 2017. Ett etappmål till 2030 är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent jämfört med 2010, flyget borträknat.
Olika utredningar och initiativ i Sverige och andra länder föreslår en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att nå miljö- och klimatmålen. Detta gäller speciellt långväga godstransporter inrikes och utrikes i Europa. Många av de styrmedel som finns har dock inte gett önskad effekt.
– I projektet ska vi analysera under vilka villkor överflyttningen från väg till järnväg och vattenburen transport kan bidra till att miljö- och klimatmålen nås, säger Inge Vierth, projektledare på VTI, i ett pressmeddelande.
Frågor som ska utredas är bland annat: Vilka styrmedel finns idag med målet att flytta godstrafik på väg till miljövänligare alternativ och hur effektiva är de? Hur mycket bidrar styrmedlen till att uppfylla miljö- och klimatmålen? Om de inte bidrar, vilka styrmedel behövs för att uppfylla målen?
– Det finns få studier gjorda om hur effektiva styrmedlen är och vilken potential de har att bidra till att uppfylla målen. Därför är vår studie viktig att göra, säger Inge Vierth.
Projektet Modal shift for an environmental lift, Mosel, genomförs tillsammans med Göteborgs universitet.