23948sdkhjf

Lyko satsar på automation i nytt centrallager

Hårvårds- och skönhetspecialisten Lyko siktar på lansering i Finland, nytt lager och stora investeringar i automation.

Lyko vill nu ta steget in på den finska marknaden. Bolaget är redan marknadsledande online i Sverige och en utmanare i Norge, och med en skalbar hemsideslösning och lager i Vansbro kommer man att kunna hantera den nya marknaden logistiskt.

– Vi ser en potential i att nå ut med vårt kunderbjudande i Finland. Vi gör det via en online first-strategi på en marknad som har den högsta online penetrationen i Norden inom hårvård och skönhet. Med Lykos starka och breda produktsortiment har vi goda förutsättningar att bli en ledande aktör även på denna marknad, säger Lykos vd Joanna Hummel i ett pressmeddelande.

Samtidigt investerar Lyko nu 85 miljoner kronor mellan 2018 och 2020 i ett nytt centrallager. En stor del av satsningen ligger på automatisering för att skapa högre kostnads- och resurseffektivitet i logistikkedjan. Den nya lagerlösningen placeras i Vansbro så att man kan bibehålla sin kompetens inom lager och logistik och få en smidig flytt av verksamheten.

– Det nya centrallagret kommer att vara konkurrenskraftigt med en kostnadseffektiv och flexibel logistiklösning som är anpassad för stegvis utbyggnad i takt med ökade volymer. Detta är en betydande investering för att möta en ökad tillväxt och säkerställa att vi har kapacitet både vad gäller personal och utrymme, säger Joanna Hummel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344