Lyko satsar på automation i nytt centrallager
Lyko vill nu ta steget in på den finska marknaden. Bolaget är redan marknadsledande online i Sverige och en utmanare i Norge, och med en skalbar hemsideslösning och lager i Vansbro kommer man att kunna hantera den nya marknaden logistiskt.
– Vi ser en potential i att nå ut med vårt kunderbjudande i Finland. Vi gör det via en online first-strategi på en marknad som har den högsta online penetrationen i Norden inom hårvård och skönhet. Med Lykos starka och breda produktsortiment har vi goda förutsättningar att bli en ledande aktör även på denna marknad, säger Lykos vd Joanna Hummel i ett pressmeddelande.
Samtidigt investerar Lyko nu 85 miljoner kronor mellan 2018 och 2020 i ett nytt centrallager. En stor del av satsningen ligger på automatisering för att skapa högre kostnads- och resurseffektivitet i logistikkedjan. Den nya lagerlösningen placeras i Vansbro så att man kan bibehålla sin kompetens inom lager och logistik och få en smidig flytt av verksamheten.
– Det nya centrallagret kommer att vara konkurrenskraftigt med en kostnadseffektiv och flexibel logistiklösning som är anpassad för stegvis utbyggnad i takt med ökade volymer. Detta är en betydande investering för att möta en ökad tillväxt och säkerställa att vi har kapacitet både vad gäller personal och utrymme, säger Joanna Hummel.