Scania tar hem priset – igen
Årets test inriktades på mellanstora hytter och motoreffekter på omkring 450 hk. Scania R 450 ställdes mot Mercedes Actros 1845 och Volvo FH 460.
– Denna omfattande utvärdering bekräftar inte bara den oslagbara bränsleekonomin som utmärker Scanias ny lastbilsgeneration men även alla de övriga attraktiva egenskaper som ger Scania en särställning. Vi har nu lanserat hela det nya lastbilsprogrammet i Europa och gensvaret är fantastiskt, säger Alexander Vlaskamp, chef för lastbilar på Scania, i ett pressmeddelande.
1 000-poängstestet involverar internationella lastbilsjournalister som i kombination med objektiv mätning subjektivt bedömer varje fordon. Bränsleprovet genomförs längs en 180 kilometer lång sträcka i sydvästra Tyskland. Testet organiseras av tyska ETM Verlag, som bland annat ger ut tidskrifterna Lastauto omnibus och Fernfahrer. Testet görs i samverkan med flera ledande branschtidskrifter.
Scanias nya funktion Cruise control with active prediction låter lastbilen dra upp farten något, för att sedan frirulla längre och alltså utnyttja rörelseenergin effektivera på kuperade vägar. Detta märks i bränsleförbrukningen, och Scania har också visat sig vara snabbast i alla körtester, bland annat acceleration från stillastående, motorvägskörning och backtagning. Den nya bilen var i topp i kategorierna hytt, drivlina och prestanda, bränsleförbrukning samt i kostnad och nyttolast. Som helhet drog Scania ifrån konkurrenterna i 2018-års 1000-poängstest med ett totalresultat på 954,5 poäng, följt av Mercedes med 943,2 poäng och Volvos 941,9 poäng.
Sedan den nya lastbilsgeneration lanserades hösten 2016 har Scania gått segrande ur ett antal jämförande och enskilda presstester. Scania har vunnit samtliga tre stora europeiska jämförande tester och har satt banrekord i närmare 40 enskilda presstester med bedömningar av bränsleförbrukning i elva europeiska länder.