23948sdkhjf

Safer testar självkörande släp

I Viared industripark kommer projektet iDolly att leverera lastbilssläp till företagen. Helt utan mänskliga förare.

Safer trafiksäkerhetscentrum fortsätter att skapa projekt för säkrare transporter genom automation. I projektet iDolly, kommer forskare från Chalmers och Volvokoncernen i samverkan med flera andra företag att utveckla teknik för att transportera containers på allmänna vägar, helt autonomt utan förare.

En knapp halvtimmes bilfärd på motorvägen öster om Göteborg ligger Viared industripark. Här ska inom kort självkörande lastbilssläp köra från en omlastningsterminal ut till de olika företagen i parken. Lastbilssläpen ska transporteras helt utan förare med hjälp av en så kallad dolly.

En dolly kan kopplas till främre delen av en trailer så den ger trailern en framaxel. Vanligtvis drar en lastbil dollyn och trailern som ett tillkopplat släp. I det här fallet utrustas dollyn med egen elektrisk motor och olika typer av sensorer, samt ett styrsystem. Det gör att ekipaget kan köra själv, utan en mänsklig förare. Det gör att Safer kan undersöka om det är möjligt att helt automatiskt transportera containrar kortare sträckor på allmänna vägar.

Man tror att säkerheten på vägarna i industriparken och på terminalen kan öka med en förarlös dolly, eftersom de tekniska systemen för autonom körning sannolikt kan köra säkrare än en genomsnittlig förare. Den elektriska motorn kommer bidra till sänkta lokala utsläpp av avgaser. Kostnaden kommer dessutom att bli lägre då inga förare behövs, vilket också gör att transporten kan utföras när som helst på dygnet utan att kostnaden påverkas.

– Projektet är väldigt spännande, det är inte omöjligt att vi blir först ut med att testa transporter av helt förarlösa containers på allmänna svenska vägar, säger Safers infrastrukturledare Fredrik Von Corswant i ett pressmeddelande.

Testerna kommer att genomföras på provbanan Astazero och i Viared Industripark. En lastbil med dubbla trailers, sammankopplade med en dolly, kör godset från hamnen i Göteborg. På omlastningscentralen i Viared kopplas dollyn och det bakre släpet loss. Även detta momentet är tänkt att genomföras helt automatiskt. Den automatiska dollyn kommer därefter köra ut godset till den aktuella kunden i Viareds industripark.

Safer beräknar att man ska kunna påbörja testerna under hösten 2019.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062