Ica centraliserar e-handeln
Ica Sverige kommer senast under tredje kvartalet i år att starta en central lösning för lösplock för e-handel. Målet är att förbättra leveranstiderna för kunder som vill ha hemkörning. Det nya lagret kommer att serva större delen av Mälardalen när det är fullt bemannat. Inledningsvis kommer verksamheten att finnas i befintliga lokaler i Johanneshov.
E-handeln börjar bli en betydande del av flera Ica-butikers omsättning och många har inte kapacitet för att plocka e-handel i butik. För att öka effektiviteten och förbättra servicen kommer Ica Sverige att erbjuda handlarna en tilläggstjänst med plock och leverans via ett centralt e-handelslager. Lagret kommer att hålla öppet sju dagar i veckan och erbjuda 12000 dagligvaror samt ytterligare produkter för hem och fritid. Utkörning kommer att ske med egna bilar med tvåtimmars leveransfönster hela veckan från sju på morgonen till tio på kvällen.
– I Stockholm är e-handeln nu så pass stor att tiden är mogen för att erbjuda butikerna centralt plock och leverans. Vi vet att många butiker känner att de inte har plats och tid att sköta plocket i butiken och med den här lösningen kan vi också ge ett förbättrat kunderbjudande med generösa utkörningstider som vi vet efterfrågas av många kunder i Stockholm, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige i ett pressmeddelande.
Det är upp till varje butik att avgöra om de vill anlita Ica:s e-handelslager eftersom ICA-butikerna ägs och drivs av fria handlare. Totalt ökade Ica:s onlineförsäljning under 2017 med 50 procent jämfört med 2016 och uppgick till drygt 1,2 miljarder kronor. Vid 2017 års slut var mer än 200 butiker anslutna till Ica:s e-handel och drygt 570 butiker erbjöd Ica:s matkasse.