Danskarna tar över e-handelstronen i Norden
När Postnord släpper sin årliga rapport om e-handeln i Norden går trenden fortfarande mot ökad globalisering. Svenskarna handlade visserligen för mest totalt sett, 83,4 miljarder, men blir slagna av både Norge och Danmark om man slår ut siffrorna per capita. Då handlar den genomsnittlige svensken bara för 1927 kronor per månad. Samtidigt tar danskarna över tronen från norrmännen med 2208 kronor jämfört med 2116.
Mer än var tredje nordisk e-konsument handlar från utlandet och sammanlagt spenderade nordborna 36,9 miljarder kronor på köp från utländska sajter under 2017. När det gäller utlandshandel ligger Finland i topp av de nordiska länderna, hela 44 procent av finländarna handlar från utländska sajter varje månad. Favoritländerna att handla från varierar, men sammantaget är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige de mest populära e-handelsdestinationerna bland nordborna.
– Dagens konsumenter blir allt mer globala i sitt köpbeteende och det gäller att ha med sig det när man utvecklar sin e-handel. Det finns en stor potential för svenska e-handlare att nå ut bredare än den svenska marknaden, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.
En tydlig trend är att mobiltelefonen blir ett allt viktigare redskap för de nordiska e-handelskonsumenterna. Telefonen används genom hela köpet, för att göra research, ta kort på varor och prislappar i butik, be om råd från vänner och till slut använda mobilen för själva köpet.
– Sverige är en välutvecklad och mogen e-handelsnation och svenska konsumenter är bra på att ta till sig ny teknik och innovationer, vilket även gör landet till en bra testmarknad, säger Carin Blom.
Det finns vissa nationella skillnader när det gäller krav på snabba leveranser. Svenskar och danskar är de som i högst grad vill ha sin leverans inom 1-2 dagar. För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare.