23948sdkhjf

Allt närmare elektriska trucktransporter i Aitik

80 procents minskning av växtgasutsläppen och potential för ökad produktivitet är tungt vägande incitament när nu Boliden ska utreda möjligheterna till elektrifiering av trucktransporterna i Aitik.

Boliden ser gärna att de runt 70 miljoner ton berg som transporteras årligen förflyttas oberoende av fossila bränslen. Erfarenheter från åtskilliga platser runt om i världen visar att ett väl fungerande alternativ är elektrifiering av fordon via kontaktledningar. Boliden har därför initierat ett tvåårigt pilot- och demonstrationsprojekt för att bli helt övertygade om att tekniken fungerar i vårt klimat och med den storlek av fordon som används i Aitik, Sveriges största koppardagbrott.

Tanken är att tillsammans med partners från såväl industrin som forskningsvärlden utveckla, bygga och utvärdera en elektrifierad transportramp med kontaktledningar och fyra modifierade bergtruckar med strömavtagare.

I projektet, som stöds av Energimyndigheten, medverkar Eitech och ABB vid uppbyggnaden av den elektriska infrastrukturen samt Pon Equipment och Caterpillar som bygger om gruvtruckarna. En viktig beståndsdel i samarbetet är Chalmers som ska svara för forskning som belyser systemaspekterna kring elektrifieringen.

– Detta projekt har potential att radikalt minska koldioxidutsläppen från gruvbrytningen. Minskade koldioxidutsläpp från gruvbrytningen är viktigt för att kunna tillverka till exempel framtidens fordon på ett mer hållbart sätt. Denna satsning är på så sätt ett komplement till Northvolts kommande gröna batterifabrik som också den delfinansieras av Energimyndigheten, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma.

Jonas Ranggård, som är ansvarig för energiprogrammet inom Bolidens gruvor, menar att dieseldrivna transporter är den dominerande källan för växthusgasutsläpp i gruvnäringen.

– Dessutom påverkar utsläppen den lokala arbetsmiljön negativt. Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård.

Bedömningen är att den teknik som nu ska tas fram kommer att minska utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent på de sträckor där tekniken implementeras. Dessutom är förhoppningen att produktiviteten kommer att förbättras.

Målsättningen är att idriftsätta den elektrifierade provsträckan redan i höst.

– Att hantera utmaningarna med att bygga upp en helt ny anläggning i en aktiv gruva utan att störa pågående produktion eller äventyra säkerheten är kritiskt för projektet. Under uppbyggnaden kommer vi i perioder att ha över 30 personer som arbetar parallellt med installationen, säger Peter Palo, som är projektledare för systemuppbyggnaden i Aitik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087