23948sdkhjf

Greencarrier satsar på närsjöfart från Norrköping

Sjöfarten är helt avgörande för långväga godstransporter. Men nu ökar intresset även för kortare distanser.

Det är speditören Greencarrier som står bakom en ny satsning, där Norrköpings hamn blir en viktig länk och distributionspunkt.

– Vi bygger konceptet på feederfartyg som går en gång i veckan mellan Gdansk i Polen och Norrköping. På dessa fartyg lastar vi containers som har samlastats på vår egen terminal i Polen. När de ankommer Norrköping kan vi köra ut en container direkt till importören eller låta styckegodset gå ut till kund på en lastbilsslinga, säger Stefan Larsen, ocean manager på Greencarrier freight services, i ett pressmeddelande.

Bakom fartygslinjen står containerrederiet Seago line, dotterbolag till Maersk line.

– Seago line är ett kortsjörederi som tror mycket på att utveckla denna typen av affärer. Traditionellt är trafiken till och från Medelhavet där vi har våra stora volymer, men på senare år har vi sett intresset och trafiken i närområdet öka betydligt. Inte minst då för vår direktlinje mellan Gdansk och Norrköping. Det är kul och spännande att Greencarrier nu gör en satsning på denna korridor, och särskilt att de inte bara fokuserar på traditionell containertrafik utan lanserar ett helhetskoncept som erbjuder lastbilstransportens flexibilitet kombinerat med sjötransportens miljöfördelar, säger Jesper Sundsten, marknadschef på Seago line Scandinavia.

I Norrköpings hamn är man mycket nöjda med att Greencarrier låter den nya satsningen använda Norrköping som nod. Flera satsningar kring hamnen kan skapa ökat stöd för utökad trafik.

– Det bekräftar vår funktion som en modern och kundanpassad hamn med ett otroligt bra geografiskt och demografiskt läge. Från Norrköping har vi 16 mil till Stockholm, 12 mil till Örebro, 14 mil till Eskilstuna och 17 mil till Jönköping bara för att nämna några intressanta destinationer. När vi blickar framåt och ser möjligheterna med den elektrifierade järnvägen som Kardonbanan innebär, så blir det än mer intressant, kommenterar Magnus Grimhed, affärsutvecklare på Norrköpings hamn.

– Med en ökad medvetenhet kring miljöfrågan och en chaufförsbrist i hela Europa så tror vi stenhårt på att detta kommer vara något som många ser som ett bra komplement till de tradtionalla lastbilslösningarna från Polen och Östeuropa, avslutar Greencarriers Stefan Larsen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063