23948sdkhjf

OECD: Sverige ledande i sjöfartens klimatarbete

När OECD utvärderar den svenska sjöfartens omställningsarbete blir det toppbetyg. Men det finns mer att göra.

Den 9 mars släpptes OECD-rapporten Decarbonising maritime transport: The case of Sweden. Huvudförfattare är OCDS och ITF:s sjöfartsexpert Olaf Merk och han fanns på plats när rapporten presenterades av Svensk sjöfart i samarbete med Fores. Enligt Olaf Merk ligger Sverige definitivt i framkant i klimatomställningen, om man jämför med andra sjöfartsnationer. Rapportens slutsatser visar att samarbete, finansiering och regelverk är nyckelord och bidragande faktorer för den svenska sjöfartens unika klimatomställning.

– Lärdomar från Sverige bör spridas utanför landets gränser. Exempelvis kan både FN:s sjöfartsorganisation IMO och Östersjöländernas samarbetsorganisation Helcom vara plattformar där svensk expertis bör användas, sade Olaf Merk.

I rapporten identifieras en rad goda exempel på hur svenska rederier arbetat med klimatfrågan. Den stora utmaningen är att kunna skala upp de pågående initiativen, till exempel med mer finansierings- och policystöd – både nationellt och globalt. Olaf Merk uppmanar också regeringen att öka antalet finansiella verktyg och incitament, till exempel finansieringsinstrument för grön sjöfart eller en koldioxidfond, stödja samarbetsplattformar, ställa krav i offentliga upphandlingar av sjöfartstjänster och ändra i sjöfartens avgiftssystem för ökad miljöstyrning.

– Vi i sjöfartsbranschen är beredda att ta nästa steg mot fossilfrihet och branschorganisationen Svensk Sjöfart har sedan länge antagit en vision om noll utsläpp av koldioxid till 2050. Vi stödjer flera av de förslag som rapporten presenterar och teknikomställning är en viktig del för att gå mot fossilfrihet, sade Fredrik Larsson, ansvarig för miljöfrågor på Svensk sjöfart.

Mattias Golmann, vd för 2030-sekretariatet och Fores, sade att han inte alltid har varit så imponerad av sjöfartens klimat- och hållbarhetsarbete på en global nivå.

– Men i Sverige anslöt de sig på eget bevåg till 2030-arbetet och är en stark pådrivande kraft för fossilfrihet, så att sjövägen verkligen blir miljövägen, sade han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065