23948sdkhjf

Green cargo önskar sig mer av Yrkeshögskolan

Yrkeshögskolan har lyssnat på branschen när de utbildar fler lokförare. Men utbildningsorterna måste revideras.

I ett blogginlägg av Green cargos HR- och kommunikationsdirektör Sohana Josefsson och produktionsdirektör Patrik Johansson, diskuterar man hur bolaget ser på den svenska bristen på lokförare.

Själva arbetar Green cargo med en rad åtgärder för att hantera bristen. Det handlar till exempel om att erbjuda attraktiva arbetstidsmodeller, att internutbilda och att utbilda fler handledare. I blogginlägget konstaterar man också att Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH, visserligen minskar antalet utbildningsplatser, men att man lyssnat på branschen, vilket visar sig i en stor kull lokförare som går ut från utbildningarna framöver.

“Däremot har vi på Green cargo – ur ett godstransportperspektiv – synpunkter på vilka orter MYH beslutat om för utbildningar och när i tiden”, fortsätter Sohana Josefsson och Patrik Johansson.

De tycker att utbildningsplatserna är fel fördelade över landet med en stor tyngdpunkt i Stockholm, men ganska få platser i Malmö, som har tätt med tågoperatörer. De saknar också utbildningsorter i området mellan Sundsvall och Hallsberg, trots att det finns flera stora operatörer i området. Dessutom är det ett 60 mil långt tomrum mellan utbildningarna i Boden och Sundsvall. Här borde Vännäs vara ett naturligt val, enligt skribenterna.

Det är tufft att flytta sextio mil för ett nytt jobb, och med en bättre spridning av utbildningarna skulle tågoperatörerna kunna rekrytera förare direkt från skolorna där det behövs, avslutar Sohana Josefsson och Patrik Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081