Toyota – mer än bara truckar
Jag har stämt träff med Henric Hasth, vd för Toyota material handling Sweden, som är marknadsledande på truckar och materialhantering i Sverige. Vi slår oss ner i ett av kontorets mindre konferensrum. Det är ljust, med sparsmakad inredning. Rummet har döpts till Respect och det tar inte lång stund innan vårt samtal kommer in på de värderingar som styr hela Toyotakoncernen.
Själv har jag veckan innan vår intervju besökt det svenska bolagets instruktörskonferens i Västerås. Där samlas de instruktörer från kundföretag som själva utbildar truckförare. Nätverket träffas regelbundet för fortbildning i Toyotas regi. Jag får känslan av att det finns en slags Toyotaanda.
Vi börjar med den känslan, som är starkt knuten till Toyotas förvärv av BT, den svenska trucktillverkaren i Mjölby, år 2000. Flera medarbetare berättar för mig hur varsamt man gått fram när man införlivat bolaget i koncernen.
– Ja, det här är ett bra exempel på hur Toyota arbetar. Det tog väl 16 år innan man valde att byta varumärket från BT till Toyota. Man tänker väldigt långsiktigt och man håller hårt på sina värderingar och driver verksamheten efter det, säger Henric Hasth.
Han poängterar att långsiktigheten ger en tydlig strategi. Man går varsamt framåt i hastighet, men inte i riktning. Toyota styrs i mycket av respekten för den omgivning man verkar i, det handlar om miljön, samhället, den kultur man lever i, och medmänniskorna.
Ett konkret exempel är hur bolaget har arbetat med återanvändning av gamla truckar. Genom hyreslösningar kan man få kontroll över truckens hela liv. Vad händer när den är uttjänt? Går den att återanvända, renovera upp, kanske sälja vidare? Kan man se till att skrota den på ett bra sätt istället för att den blir stående någonstans?
Instruktörskonferensen gav också ett annat intryck, nämligen att Toyota material handling har tagit på sig ett större uppdrag än att bara sälja truckar.
– Visst, vi kan sälja truck, och vi säljer flest truckar i Sverige. Men det är bara en del. Vi måste också respektera våra kunder och se vilka problem de har. En sak är säkerheten och där ställer vi oss frågan hur vi kan hjälpa dem?
Här kommer förarutbildningar in, något som inte är så lukrativt, enligt Henric Hasth. Truckarna drar in pengarna, men eftersom truckar skapar flest olyckor på arbetsmarknaden känner man ett ansvar att vara med och hantera de problemen.
När det gäller truckarna har Toyota en nära nog komplett uppsättning produkter att erbjuda. Det finns en truck för varje problem som behöver lösas i ett lagersystem. Och inte nog med det. Den allra största delen av truckarna levereras skräddarsydda till kunderna. Henric Hasth återför det till bolagets kärnvärden.
– Vi pratade om respekt förut, och en annan av grundstenarna för oss handlar om att minimera det som inte bidrar med värde, att minimera waste, eller muda som vi kallar det. Man pratar ofta om lean, det vi kallar Toyota production system, säger han.
– Alla går och tittar efter waste här på Toyota. Finns det någonstans där vi kan bli mer effektiva och ta bort waste?
En av effekterna finns i produktutvecklingen. Ju bättre en truck löser kundens problem, desto mindre waste. Här har Toyota byggt ett produktionssystem som ska kunna hantera ett oändligt antal kombinationer, perfekt för att skräddarsy truckar en och en.
När jag ber Henric Hasth att berätta om hur han ser på framtiden för Toyota och hela materialhanteringsbranschen, reser han sig och går fram till en whiteboardtavla. Där skissar han sedan upp de mekanismer som driver dagens logistikutveckling: En ofrånkomlig globalisering, som driver e-handeln, i princip till en exponentiell ökning av mängden gods som behöver fraktas.
– När vi var unga såg materialflödet helt annorlunda ut. Varor skickades till butiker, kanske ett par gånger i veckan, fint packade på pallar, och vi gick dit och provade och köpte våra varor.
Men med e-handeln beställer man hem ett antal storlekar i ett antal färger, för att prova och sedan skicka tillbaka alla paket utom ett. Det betyder självklart en enorm ökning i antalet transaktioner.
– Och ju mer globaliseringen kommer med den teknologiska utvecklingen, desto fler leverantörer blir det och med det allt större konkurrens, vilket ställer högre krav på produktiviteten. För vem vill betala mer för en produkt de kan få billigare?
Toyota material handling har fortfarande sin tyngdpunkt i det traditionella flödet av gods, med manuella truckar, ganska personalintensivt. Här ligger de stora volymerna för bolaget och så kommer det att vara under överskådlig tid, enligt Henric Hasth. Men för att möta den stora utvecklingen satsar man hårt på automationslösningar.
– Det finns många moment som går att byta ut i redan existerande lagermiljöer. Enkla delar, som att hantera en pall till exempel. Varför ska inte en förarlös truck hämta pallen från godsmottagningen och ställa in den på uppackningen, från fyra på morgonen till elva på kvällen?
Den andra delen som är viktig för Toyota är integrationslösningar. Med ökande varuflöden kommer man att behöva hantera enorma volymer snabbt. Det krävs stora integrerade system med automatisk sortering och minimal manuell hantering.
Henric Hasth pekar på skissen som har växt fram på tavlan.
– Vi tror alltså att globaliseringen kommer att fortsätta, e-handeln kommer att fortsätta öka, vilket ställer stora krav på produktiviteten. Som bolag behöver vi säkerställa att vi kan erbjuda manuell materialhantering, här har vi våra stora volymer. Vi arbetar samtidigt hårt med att utveckla automatiserade truckar och vi har med köpet av Vanderlande förvärvat kapacitet att vidareutveckla helintegrerade lösningar för stora volymkunder.
Vi börjar prata om vad som påverkar bolagets resultat på kortare sikt. Industri och detaljhandel driver i stora drag bolagets affärer. Men Henric Hasth pekar på tavlan igen. Konjunkturen kommer att gå upp och ner, men de större perspektiven påverkar redan materialhanteringen starkt. Den utvecklingen är här och nu.
– Ja, hur BNP än utvecklas kommer materialhanteringen vara en tillväxtbransch, slår han fast.
Trots ett intensivt fokus på automation och integrerade system kommer 2018 att innebära några helt andra nyheter i Toyotas produktportfölj. Henric Hasth avslöjar att man kommer att satsa mycket mer på tjänsterna runt omkring truckarna – ett erbjudande som går under arbetsnamnet Toyota lean logistics.
– Vi har ju en enorm kompetensbank att dela med oss av, och den vill vi erbjuda våra kunder.
Under året kommer alltså Toyota material handling att sälja tjänster inom tre områden. Dels är det säkerhet. Men även produktivitetsutveckling, där man haft sitt eget fokus sedan länge. Den sista delen handlar om tillgänglighet, att arbeta med systemens upptid, så att inte produktionen stannar.
– Vi vill hjälpa våra kunder att skapa en säkrare, mer effektiv och mer produktiv miljö, säger Henric Hasth.
Det ser med andra ord ut att bli ett intressant år för Toyota material handling. Det har blivit dags att lämna Henric Hasth och bolagets kontor i Solna strand. Men det finns goda skäl att hålla utkik efter Toyotas lanseringar framöver. Med en stark tillväxt i ryggen är man redo att ta klivet in på nya marknader.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.