Järnvägsprojektet som ska komplettera Västlänken
Bangården vid Olskroken i Göteborg kommer att få ett rejält lyft de kommande åren.
Under de kommande fem till sex åren kommer området att få ett upplyft i en skala man inte gjort sedan 1950-talet. Detaljplanen för området godkändes av byggnadsnämnden i tisdags och om drygt en månad väntas den antas av kommunfullmäktige.
Bland annat ska sex nya järnvägsbroar byggas och en mil ny järnväg anläggas. Projektet hör på sätt och vis ihop med Västlänken – det byggs nämligen dels för att bereda plats åt tunnelns dubbelspår, men även för att kunna möta en växande person- och godstågstrafik.
Från början var bangården en del av Västlänken. Budgeten för Västsvenska paketet rymde dock inte satsningen och den styckades av. 2013 återupptog man planeringen, då under namnet Olskroken planskildhet, och fick en statlig finansiering med 2,4 miljarder kronor.
Och trots att projektet är jättelikt, bör de boende inte störas av utbyggnaden. Det säger Emir Aganovic på Stadsbyggnadskontoret i en kommentar till GP.
– Nu ska de hamna på olika höjder. Alla godståg mot Stockholm och Göteborg kommer att ha separata spår och kommer inte längre att korsa fjärr- och regionaltågen.
I bildspelet kan du se hur Olskroken kan komma att utvecklas.