Postnord: "Anmälan är helt grundlös"
En konsument, som tidigare drivit ett litet importföretag, har anmält Postnord till Konkurrensverket för den avgift man tar ut på paket från Kina. Han tycker att postoperatören utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift, som dessutom strider mot svensk lag. Nu svarar Postnord på anmälan.
– Vi tycker att den är helt grundlös, vi förstår den inte över huvud taget. Men nu får man vänta och se. Det är dessutom en anmälan till en instans som själva verkar vara förvånade över att de fått anmälan. Vi får helt enkelt avvakta och se hur de hanterar den, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.
– Vi har så klart gjort en juridisk bedömning av hanteringen innan vi startade den. Vi anser att det är i linje med den internationella postfederationens regelverk att ta ut en kostnadsbaserad avgift för den här typen av hantering, som dessutom än så länge är lägre än vad kostnaden för systemet är. Men vi gör bedömningen att den över tid kommer att matcha kostnaden för systemet. Vi gör bedömningen över tid att volymerna kommer att gå ner och då är vår bedömning att vi ska klara av att hantera kostnaderna.
”Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, står det bland annat att läsa i anmälan.
– Det må stå för honom. Vi har en avgift för hanteringen vare sig vi är ombud eller någon annan är ombud. Det innebär att det finns en hanteringskostnad oaktat detta och det i sin tur innebär att vi måste ta ut en avgift, säger Thomas Backteman.
Är det här bara en missnöjesyttring från en enskild person, som ni ser det?
– Det är förstås svårt att svara på. Vi har hört ryktesvägen att en av de stora e-handelsaktörerna förbereder en negativ pr-kampanj mot oss. Om det är det, eller en enskild privatperson vet vi ju inte, men det här faller ju inom ramarna för det. Vi vet att det finns kommersiella aktörer som ogillar den här konstruktionen.
Inte nog med detta. Under torsdagen publicerade Medieakademin sin förtroendebarometer som visade att allmänhetens förtroende för Postnord rasat ytterligare, från 16 till elva procent.
– Det är i linje med våra egna mätningar. Vi mäter löpande varje månad och ser ett minskat förtroende. Det är förstås ingenting som vi är nöjda med. Vi kommer att fortsätta jobba för att säkerställa att vi får tillbaka det förtroende vi uppenbart gått miste om. Det gör vi varje dag, genom att försöka genomföra en så bra verksamhet som möjligt med de förutsättningar vi har. Våra medarbetare kämpar varje dag med att leverera de brev och paket som våra kunder ska ta emot, eller skicka, avslutar Thomas Backteman.