23948sdkhjf

Postnord anmäls för "Kinaavgiften"

Konkurrensverket har tagit emot en anmälan mot Postnord och deras "Kinaavgift". Här berättar myndigheten hur man går vidare.

Konkurrensverket har mottagit en anmälan mot Postnord och deras avgift på paket från Kina. Bakom anmälan står en upprörd konsument, som tycker att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en ”direkt oskälig” avgift, som dessutom strider mot svensk lag.

Konsumentverket kommer nu att göra en bedömning huruvida de är rätt instans att utreda frågan.

– Vi har en prioriteringspolicy som vi använder oss, där har vi ett antal frågor som vi går igenom när vi tar emot en anmälan. Är det en fråga för oss, ja eller nej? Har den stor betydelse för samhällsekenomin? Är det något för någon annan rättsinstans? Sådant tittar vi alltid tittar på, innan vi beslutar om vi ska göra en djupare utredning, säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Besked om man kommer att utreda anmälan vidare kommer inom kort.

Jag skulle gissa att vi inom en vecka har beslutat om vi kommer att gå vidare, säger Martin Bäckström, funktionsansvarig för tips och förfrågningar på Konkurrensverket.

Vad talar för, respektive emot att det är en fråga för er?

– Det man kan säga är att när vi får in klagomål där någon anser att någon missbrukar sin dominerande ställning, så gör vi en bedömning om vi ska driva det vidare utifrån vår policy. Där kan man säga att vi typiskt sett prioriterar missbruk av dominanta aktörer, som har en exkluderande effekt, alltså slår ut andra företag. Sen ska man också säga att missbruk av dominerande ställning är de mest komplicerade att utreda. Det tar generellt mycket tid och resurser, så vi är väldigt noggranna när vi gör vår bedömning.

Ni har ändå gjort några sådana här bedömningar, så vad säger magkänslan? Är det här en fråga för Konkurrensverket?

– Det är ingenting vi kan svara på i nuläget. Vi får sätta oss ned och titta på det och under utredningstiden kan vi inte kommentera det, säger Martin Bäckström.

Om Konkurrensverket väljer att inte att utreda frågan, får konsumenten driva frågan vidare på egen hand.

– Om man anser att man själv vill gå vidare, så får man ta det till domstol och driva processen själv. Sen när det gäller Postnord så har även Post- och telestyrelsen ett tillsynsansvar i vissa avseenden, men kanske inte just i det här fallet. Bakgrunden till avgiften handlar ju om kraven från Tullverket på att moms ska betalas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08