Postnord åker på charmturné
I söndags rullade en 13,5 meter lång och fem meter bred trailer in i Borlänge, som första stopp på en två månader långa turnén för Postnord. Därefter går färden till 20 andra städer över hela landet, för att på plats ta emot synpunkter, kritik, idéer och förslag till förbättringar.
Turnén är resultatet av den hårda kritik som Postnord fått utstå efter bristande leveranser. Nu vill man möta kunder och mottagare i hela Sverige, för att lyssna och svara på frågor.
– Det är bekymmersamt att vi inte levt upp till kvalitetskraven och förtjänat allmänhetens förtroende. Allt fokus ligger nu på att systematiskt arbeta med kvaliteten för att visa att vi är att lita på. Med samtal på stan vill vi lyssna till våra kunders synpunkter så att vi kan fortsätta vår utveckling i rätt riktning, säger Postnords Sverigechef Annemarie Gardshol, i ett pressmeddelande.
Representanter för Postnords ledning både lokalt och på riksplanet kommer att följa med på turnén. Kundservice är på plats för att svara på konkreta frågor om enskilda försändelser. Dessutom kommer man att kunna söka sommarjobb och extrajobb hos Postnord när turnén passerar. Bolaget har stora rekryteringsbehov.
I pressmeddelandet skriver Postnord att våra köp- och kommunikationsbeteenden ändras snabbt och att det med facit i hand är “tydligt att vi gjorde för många parallella förändringar för snabbt vilket ledde till oacceptabla störningar för kunderna”. Nu vill man vinna tillbaka folkets förtroende, bland annat genom att öppna två nya terminaler, anställa fler medarbetare och uppgradera sina sorteringsmaskiner.