23948sdkhjf

Första landsvägen med elskena är invigd

Med tekniken bakom E-road Arlanda kan både transportbilar och personfordon laddas medan de kör.

Under onsdagen invigdes E-road Arlanda, en svensk innovation och den första i sitt slag i världen. Lösningen som både är hållbar och kostnadseffektiv gör det möjligt att elektrifiera befintliga allmänna vägar och en framtid med fossilfria vägtransporter.

– En av vår tids stora frågor är hur vi kan skapa fossilfria vägtransporter. Nu har vi en lösning som möjliggör detta, vilket är fantastiskt. Sverige ligger i absolut framkant med den här tekniken som vi nu hoppas att vi kan ta vidare till fler delar av landet och världen, kommenterar Hans Säll, ordförande i konsortiet E-road Arlanda och affärsutvecklingschef inom NCC.

Det är på den allmänna vägen 893, mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde utanför Stockholm, som det har lagts en två kilometer lång elskena. Elvägen fungerar genom att energi överförs till fordonet från skenan i vägen via en rörlig arm. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nedfällt läge. Elvägen kommer att trafikeras av en helt eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet.

Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, invigde vägen under högtidliga former.

– Det är viktigt att bryta ny mark för klimatsmarta vägtransporter. Därför stöttar Trafikverket innovativa utvecklingsprojekt som bidrar till långsiktiga hållbara lösningar, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062