Nu kör Viking Grace med rotorsegel
M/S Viking Grace har gjort sin första resa mellan Åbo och Stockholm med hjälp av ett mekaniskt rotorsegel. Seglet har utvecklats av finländska Norsepower och monteras för att spara bränsle och minska utsläpp.
Det 24 meter höga och fyra meter breda rotorseglet, bygger på den så kallade Magnuseffekten. När seglet roterar drar dess yta till sig luft med mindre tryck på ena sidan än på den motsatta. Denna tryckskillnad ger upphov till en dragkraft som får fartyget att röra sig. Seglet fungerar automatiskt och systemet stannar av om vindriktningen eller vindhastigheten inte hjälper till i fartygets riktning.
Med hjälp av rotorseglet kan koldioxidutsläppen, beroende på vindförhållandena, minska med så mycket som 900 ton per år.
M/S Viking Grace, som började trafikera 2013, var redan tidigare ett av världens mest miljövänliga fartyg och drivs till exempel med flytande naturgas.
– Vi vill vara föregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen. Det finländska företaget Norsepower har utifrån det mekaniska rotorseglet utvecklat en världsledande innovation, som kan minska bränsleförbrukningen och vi tycker det är jättefint att vi kan ta i bruk denna innovation på M/S Viking Grace som första passagerarfartyg i världen, berättar Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses, i ett pressmeddelande.
Det finländska cleantech-företaget Norsepower har utvecklat sitt rotorsegel under fem års tid. Idén med rotorsegel i sig är redan cirka hundra år gammal, men i takt med att miljökraven har skärpts och materialen och de teknologiska lösningarna har utvecklats har denna lösning blivit mycket aktuell och intressant.
– De sista rederierna i världen som trafikerade med traditionella segelfartyg var en gång i tiden åländska och det är fint att åländska Viking Line nu är en föregångare när de gäller att ta i bruk denna moderna hjälpsegelteknologi, säger Norsepowers verkställande direktör Tuomas Riski.
Förutom rotorseglet, som installeras på M/S Viking Grace, kommer även Viking Lines nya fartyg, som färdigställs 2020, att utnyttja vindpropulsion. Passagerarfartyget, som ska byggas i Kina, kommer att förses med två av Norsepowers mekaniska segel och således kommer möjligheterna att utnyttja vindkraft att fördubblas.