Schenker berättar mer om satsningen på förarlöst i Jönköping
"Här är föraren inte ombord utan sitter på ett kontor och övervakar"
Lastbilen kommer närmare bestämt att trafikera Skruvgatan i Jönköping.
– Man har tidigare provat med att föraren släppt över kontrollen men då sitter föraren fortfarande i baksätet. Här är föraren inte ombord utan sitter på ett kontor och övervakar, säger Pierre Olsson på DB Schenker till SVT Nyheter.
Fordonet är eldriven och laddas med solceller. Under den gångna vintern har den testats på en avstängd bana i Borås och nu blir det skarpt läge. Tanken är att lastbilen ska köra mellan DB Schenkers lager och terminalbyggnad.
Just nu håller DB Schenker på att testa lastbilen. Man kommer inte ta några onödiga risker och sjösättning av projektet blir inte av förrän man är helt säkert.
– Den har radar runtomkring sig och operatören har kameror 360 runtom lastbilen för att ha full koll, säger Pierre Olsson.
När lastbilen befinner sig på vägarna kommer en operatör att styra den på distans. Det finns även planer på att låta en operatör styra upp till tio fordon.
– Visionen är att om man kör långa sträckor så behöver den inte övervakas överallt utan att man kan lotsa den genom svårigheter sedan släppa den och ta över en annan, säger Pierre Olsson.