Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle
EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram storskalig produktion av bioflygbränsle och biobensin. Målet är att projektet ska resultera i en mängd bioraffinaderier över hela Europa, som kan använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Projektet startar i juni och då samlar Sekab e-technology projektets elva företag och universitet i Örnsköldsvik.
Det är EU:s program för forskning och innovation, Horizon 2020, som har valt ut de elva europeiska företagen och universiteten till det internationella samarbetsprojektet Rewofuel. Sekab får cirka 30 procent av hela bidraget, drygt fyra miljoner euro.
– För att bryta oljeberoendet behövs tekniker som gör att vi kan använda förnybara råvaror för att tillverka till exempel drivmedel. Vi har lång erfarenhet av att använda rester från skogsindustrin till att producera biobränsle. Genom det här internationella samarbetet kan vi åstadkomma mer och i en snabbare takt, säger Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på Sekab, i en kommentar.
Rewofuel startar den 1 juni i år och ska pågå i tre år. Sekabs roll är att med sin patenterade teknik Celluapp förädla biomassa till socker och lignin, som i nästa steg kan omvandlas till biodrivmedel. Målsättningen med projektet är att det ska utmynna i en mängd bioraffinaderier spridda över EU, som använder restprodukter från EU:s skogs- och sågverksindustri samt skogsbruk som råvara.
Totalt elva företag och universitet från åtta EU-länder deltar i Rewofuel: Sekab e-technology, Peab Asfalt, Sky NRG, Global energies, Neste engineering solutions, Repsol, Ajinomoto, Eurolysine, IPSB, Technip FMC och Linz universitet.