23948sdkhjf

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Nu är de nya kranarna på Malmö Kombiterminal invigda. De kommer att öka kapaciteten med 75 procent och effektivisera hanteringen av gods till och från kontinenten och Sverige.

Jernhusen har investerat 100 miljoner kronor i de nya kranarna, som 19 meter höga blivit ett nytt landmärke i centrala Malmö. De invigdes på torsdagen av Jernhusens vd Kerstin Gillsbro. Närvarande var också trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP) och Karl-Johan Mertz på Mertz transport.

– Kombitransporter där varor transporteras på järnväg, och sista sträckan på väg, är klimatpolitik på riktigt. Sverige ska bli världens största fossilfria välfärdsland och då måste det till krafttag, bland annat från politiken, för att få fler företag att välja att frakta på järnväg, säger Karin Svensson Smith i ett pressmeddelande.

Mertz Transport driftar verksamheten på terminalen sedan 2013 och ser den ökade efterfrågan från transportmarknaden.

– I Europa har man sett potentialen med att frakta varor på järnväg och terminalerna är fullbokade. Vårt mål är att lyfta 145 000 enheter per år på Malmö kombiterminal. Trycket från Europa är stort och vi kommer uppnå det, säger Karl-Johan Mertz, produktionsansvarig på Mertz transport.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093