Säkrare farleder in i Östersjön
Trafiken i Skagerrak och Kattegatt är omfattande, inte minst eftersom trafiken till Östersjön går genom området. Varje år trafikerar 60 000 fartyg Kattegatt, de flesta på sin väg till och från Östersjön. I Kattegatt finns även en stor färjetrafik mellan Sverige och Danmark och dessutom fritidsbåtstrafik, särskilt sommartid. Den stora förändringen med de nya åtgärderna är att det skapas ett trafiksepareringssystem för trafiken norr om Skagen och en ny fartygsrutt närmare den svenska kusten för trafiken mellan Skagen och Öresund.
– Åtgärderna skapar genom trafikseparering en säkrare passage genom området norr om Skagen, som i dag är hårt trafikerat och där det ofta uppstår närsituationer mellan fartyg, säger Andreas Holmgren, sektionschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande från myndigheten.
Åtgärderna kommer också att minska trafiken i den hårt trafikerade rutten som idag finns i Kattegatt.
– Det skapas säkra farledsstråk för fartyg med stort djupgående och rutten längs med den svenska kusten etableras för att strukturera och fördela trafiken på ett säkrare sätt i hela Kattegatt, säger Andreas Holmgren.
Utredningar som ligger till grund för förslaget pekar på att trafikregleringen förväntas minska olycksfrekvensen i området med åtta procent. Utredningen visar också att införandet av regleringen kan minska bunkerförbrukningen och därmed luftutsläppen med en procent i Kattegatt.
Det är den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s huvudkommitté Maritime safety committee, MSC, som har antagit förslaget från de båda länderna. De nya åtgärderna träder i kraft den 1 juli 2020.