Transportrådet efterlyser fokus på verkställighet
När Näringslivets transportråd sammanfattar sina intryck av regeringens infrastrukturplan är det övervägande positiva toner. Man instämmer i den grundläggande ansatsen att både utveckla transportsystemen och lägga stora resurser på drift och underhåll av järnvägen, där man också ser att bristerna är störst. Transportrådet ger också tummen upp för satsningarna på sjöfarten, där det finns utvecklingspotential, och skrivningarna om vikten av samspel mellan transportslagen.
Näringslivets transportråd är också positiva till att satsningen på infrastrukturen ökar. Men samtidigt menar man att det är av yttersta vikt med ett ökat fokus på att faktiskt färdigställa redan tidigare beslutade satsningar, och att starta de satsningar som den beslutar om nu. I sitt pressmeddelande nämner Näringslivets transportråd tre järnvägsprojekt som beslutats om sedan länge, men ännu inte genomförts: dubbelspår Hallsberg – Mjölby, ökad kapacitet på Bergslagsbanan/Väster om Vänern och dubbelspår på Hamnbanan till Göteborgs Hamn. Alla tre har stor betydelse för det svenska näringslivet.
Flera nya projekt har också fått en sen byggstart i planarbetet. Transportrådet skriver:
"Näringslivets Transportråd anser att regeringens beslut om infrastrukturplanen kunde haft ett starkare fokus på vikten av tempo och verkställighet. Det finns ett genomgående mönster i infrastrukturplanen där regeringen strävat efter att påbörja ett stort antal projekt i olika delar av landet, flera med byggstart sent under planperioden år 2024 som:
– Fyrspår Stockholm - Uppsala
– Ny järnväg Göteborg - Borås
– Farledsfördjupning i Göteborgs hamn
– Sydostlänken att med järnväg knyta samman Älmhult, Olofström och Karlshamn
– Ostkustbanan delar norr om Gävle
– Norrbotniabanan delen Dåva-Skellefteå "
Man ser risken att framtida regeringar kommer att få hantera ett allt större antal ofullbordade projekt, och här finns det en risk att valåret har spelat in när den nuvarande regeringen bestämt infrastrukturplanens omfång.
Ännu ett bra initiativ, som Transportrådet ser, är de gränsöverskridande dialogerna med Danmark och Norge om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, Göteborg-Oslo, Stockholm-Oslo, samt Malmbanan/Ofotenbanan. Men bara dialog räcker inte.
"En gemensam nordisk/skandinavisk transportplan behövs. De transportplaner som nu gäller – som den av regeringen nu beslutade - slutar vid nationsgränserna. Syftet med en gemensam nordisk/skandinavisk transportplan är att skapa förutsättningar för ökad nordisk konkurrenskraft och att genom effektiva transporter skapa bättre förutsättningar för att uppnå beslutade klimat- miljö- och sysselsättningsmål, välfärd och livskvalitet."