"Flera positiva steg i rätt riktning"
Med sin nya infrastrukturplan, som presenterades i veckan, satsar regeringen stort på järnvägen, både på underhåll och på att höja kapaciteten på banorna. Tågoperatörerna välkomnar i en kommentar arbetet med att föra över transporter till järnväg.
– Våra medlemmar både vill och kan göra mer för att mer gods ska flyttas från väg till järnväg men då krävs tydliga politiska beslut, incitament och styrmedel som ger lika konkurrensvillkor och möjliggör mer kapacitet som längre och tyngre godståg. Planen är ett steg i rätt riktning, men det kommer att krävas mer satsningar på sikt, säger Tågoperatörernas vd Björn Westerberg.
Samtidigt finns det stora frågetecken kring hur mycket exempelvis underhållspengarna kommer att räcka till. Här skulle Björn Westerberg egentligen ha velat se en större satsning.
– Vi ser nu dagligen effekterna av årtionden av eftersatt järnvägsunderhåll. Ökningen av underhållet med 47 procent jämfört med föregående plan är således välkommet men vi tvingas konstatera att planen ändå inte ger något utrymme för avbetalning av den nuvarande underhållsskulden på 36 miljarder.
Bygget av nya stambanor kommer också som ett välkommet tillskott till kapaciteten på järnvägen. Men det krävs att man faktiskt kommer igång och kan avsluta utbyggnaden.
– Det är välkommet att regeringen aviserat att de nya stambanor som krävs för framtida höghastighetstrafik ska börja byggas i de tre ändpunkterna, Malmö, Göteborg och Stockholm. Infrastrukturministern bekräftade också att det pågår blocköverskridande samtal om finansiering av höghastighetsbanorna i 320 km/h. I dessa tider med hög befolkningsökning skulle de direkta riskerna med en utdragen utbyggnadstakt bli påtagliga – låg samhällsekonomisk vinst och uteblivna investeringar i bostäder och tåg – och innebär i förlängningen att befintliga stambanor kommer tvingas hantera ökande kapacitetsbrist under flera årtionden.
Ett av regeringens beslut blev att skjuta upp införandet av signalsystemet ERTMS. Beslutet kom främst för att frigöra resurser till mer överhängande infrastrukturproblem som behöver lösas.
– Detta ser vi särskilt positivt på, men vi har ännu inte tagit del av den fullständiga planen, så det finns fortfarande en del frågetecken, inte minst om hur den aviserade pausen i utrullningen av ERTMS faktiskt ska tolkas och hur finansieringen av ERTMS ombordutrustning ska lösas, säger Björn Westerberg.