Straffavgift på svavelutsläpp
Regeringen har beslutat att en miljösanktionsavgift ska betalas av den som bryter mot bestämmelserna om högsta tillåtna svavelhalt i fartygsbränsle. Sanktioner ska minska utsläppen av föroreningar från den kommersiella sjöfarten och säkerställa rättvisa konkurrensvillkor.
Det finns i dag ekonomiska incitament för den kommersiella sjöfarten att bryta mot svavelreglerna för marint bränsle eftersom kostnaden för bränsle med hög svavelhalt är betydligt lägre än mer miljövänligt bränsle. Regeringens beslut innebär att ansvaret för en överträdelse är strikt. Det krävs med andra ord inte att reglerna bryts medvetet eller av oaktsamhet. Om tillsynsmyndigheten konstaterar att svavelhalten är för hög måste den som är ansvarig betala en miljösanktionsavgift oavsett anledning.
Den lägsta sanktionsavgiften blir 5 000 kronor och den högsta 500 000 kronor. Avgiftens storlek varierar beroende på fartygets motoreffekt och bränslets svavelhalt. Ju högre motoreffekt och svavelhalt, desto högre sanktionsavgift.
Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse, och överträdelsen trots det fortsätter eller upprepas, ska en avgift som är dubbelt så hög betalas. Avgiften kan med andra ord bli så hög som 1 000 000 kronor.
Regeringens besked får tummen upp av branschen.
– Vi från branschen tar med glädje emot beskedet om att högre böter ska ges för svavelfusk. Krav från EU är att sanktionerna för fartyg som bryter mot svavelutsläppsreglerna ska vara proportionella och avskräckande, något som det svenska systemet tidigare inte levt upp till. I februari föreslog vi därför att sanktionsavgifterna bör femdubblas från den av regeringen föreslagna högsta nivån om 200 000 kronor. Beslutet som nu presenterats är ett steg på vägen i rätt riktning, säger Fredrik Larsson, miljöansvarig för Svensk Sjöfart.
– Våra medlemmar har sedan länge investerat stora summor i miljö- och klimatförbättrande åtgärder; något som skapat stor samhällsnytta men kanske inte ökat lönsamheten. För att gynna den hållbara sjöfarten fortsättningsvis är det viktigt att systemet skapar goda förutsättningar för de miljösmarta alternativen. Det är därför mycket glädjande att regeringen beslutat om att höja sanktionsavgiften för dem som inte följer regelverket, fortsätter han.