Första nationella godstransportstrategin
Ett smart och effektivt godssystem för framtiden är målet med regeringens nya nationella godstransportstrategi, som är den första i sitt slag. Utgångspunkten i regeringens strategi är att utnyttja järnvägens och sjöfartens fulla potential för att kunna göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland. Omställningen av transportsektorn för att bryta fossilberoendet, minska utsläppen och minimera negativ miljöpåverkan är, enligt regeringen, både möjlig och nödvändig.
– Regeringen vill att alla trafikslag inom godstranportssystemet ska används mer effektivt tillsammans. I strategin pekar vi ut riktningen och vidtar konkreta åtgärder för att modernisera godstransportsystemet i Sverige. Konkurrenskraft, klimat och kunskap står i fokus, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Regeringen listar i strategidokumentet fyra inriktningar på det fortsatta arbetet.
1. Nationellt godstransportråd.
Tanken är att inrättandet av ett godstransportråd ska skapa en kontinuitet i arbetet. Det möjliggör ett löpande utbyte av erfarenheter och synpunkter mellan regeringen och företrädare för näringsliv, intresseorganisationer, forskningsinstitut, universitet och högskolor, statliga myndigheter, kommuner och landsting med flera.
2. Konkurrenskraftiga och hållbara godstransporter.
Regeringen konstaterar sund konkurrens, ordning och reda och schysta villkor är en viktig förutsättning för väl fungerande godstransporter och att hela den globala ekonomin måste ställa om för att möta klimatutmaningen. Att vara konkurrenskraftig under de kommande decennierna innebär att vara konkurrenskraftig i den omställningen, menar regeringen.
3. Omställning till fossilfria godstransporter.
För att leva upp till den fastställda klimatstrategin och minska utsläppen från godstransporter ska arbetet inriktas på att öka effektiviteten, bland annat genom samordning och samhällsplanering, men också på att genomföra övergången till förnybara drivmedel och utveckla energieffektivare fordon.
4. Innovation, kompetens och kunskap.
Enligt den nationella godsstrategin ska Sverige vara en permanent världsutställning för innovationer på transportområdet. Därför ska fortsatta satsningar göras på forskning och innovation inom svenska styrkeområden, och efter test och utvärdering ska innovationer snabbt gå från pilot till verklighet.
Bättre järnvägsförbindelser med Norge lyfts också fram i strategin.
– Det är extra glädjande för vår region och våra grannlän som jobbat länge med att få upp statsmakternas ögon för betydelsen av bra kommunikationer med vår viktigaste granne, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i nämnden för Samhällsbyggnad i Örebro län.