Einride lanserar självkörande timmerbil
Företaget hoppas introducera nya T-logen på allmän väg under 2020.
Enligt Einride är den också 50 procent mer kraftfull än lastbilen T-pod. Det finns också mer plats för last, eftersom förarhytten tagits bort – istället kan en operatör fjärrstyra flera fordon på långa avstånd samtidigt, via 4G.
– Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020, säger Robert Falck, vd för Einride, i ett pressmeddelande.
Operativsystemet i bilen ger trafikdata i realtid, och kan också koordinera flottor av timmerbilar för att på så sätt effektivisera till exempel leveranstid och batterilivslängd, menar tillverkaren. Timmerbilen kommer bland annat att visas upp på Logistik- och transportmässan i Göteborg i november.
Einride har sedan tidigare avtal med Lidl för lastbilen T-pod, och tecknade i april avtal med DB Schenker. Det senare gäller ett pilotprojekt vid en av DB Schenkers anläggningar, med målet att inledas i höst.
Specifikationer för T-log
Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m
Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m