Fortsatt tufft för Green cargo
Det fortsätter att gå trögt för Green cargo, vars resultat följs noga av regeringen, som övervägt att låta verksamheten ingå i SJ istället. I sin delårsrapport, som presenterades i veckan, redovisar man ett rörelseresultat på -72 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en vinst på fyra miljoner under samma period förra året. Samtidigt minskade nettoomsättningen med tre procent och landade på 2,1 miljarder kronor.
Green cargo själva uppger att orsaken är lägre transportintäkter, beroende på störningar i infrastrukturen, samtidigt som driftskostnaden inte minskar i samma takt som volymen. Höga kostnader för utrikestrafiken och fordonsunderhållet är två andra faktorer som påverkar resultatet negativt.
– De ökade kostnaderna avseende underhåll är delvis ett eftersläp från den besvärliga vintern under årets första kvartal. För att sänka kostnadsnivån på utrikestransporter förbereder vi nu för att producera trafiken genom Danmark delvis i egen regi, säger Green Cargos tillförordnade vd Erik Johansson, i ett pressmeddelande.
Det finns dock ljuspunkter i resultatredovisningen. Under andra kvartalet har Green cargo skrivit nya avtal för mer än 200 miljoner kronor. Det gör att man nu måste rekrytera nya lokförare. Man testar också de nya, sexaxliga Transmontanaloken som man investerat i. De kan dra dubbelt så mycket last som de vanliga RC-loken.
– Dessa kommer att bli en mycket viktig pusselbit i vår strävan att återta och stärka marknadsandelar inom branscher med tyngre transporter som skog och stål. Genom de nya loken tas ytterligare steg mot visionen att leverera hållbar järnvägslogistik i världsklass, säger Erik Johansson.