Nu startar Norrbotniabbygget
Flera tunga namn fanns på plats när första spadtaget togs.
Inför över 90 gäster från kommuner, regioner, organisationer och näringsliv i Västerbotten och Norrbotten togs det första spadtaget. Stefan Löfven och Lena Erixon tog tillsammans ett spadtag i Ersmark strax norr om Umeå med hjälp av var sin grävmaskin.
– Nu tar vi ett första spadtag för att bygga en järnväg för framtiden! Det ska bli möjligt att åka raka spåret mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan blir en modern järnväg, som kan klara av högre hastigheter och tyngre laster än vad Stambanan gör, sa Lena Erixon, generaldirektör, Trafikverket, i pressmeddelandet.
Norrbotniabanan är en ny 27 mil kustnära järnväg mellan Luleå och Umeå. Med Norrbotniabanan skapas en genomgående pendlings- och regionaltågstrafik inom regionen. Kapaciteten för tågtrafiken ökar och sårbarheten i dagens järnvägssystem minskar.
I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslår regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan, sträckan Umeå till Skellefteå.