23948sdkhjf

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Sju av tio förare från bud-, transport- och logistikföretag kör för fort, enligt studie från Folksam.

Förra året genomförde Folksam en studie av hur ofta yrkestrafiken körde för fort. Under våren har en ny undersökning av hastighetsöverträdelser genomförts i Stockholm och Uppsala. I år har även taxibilar mätts. Resultatet är nedslående, med fler fortkörningar än föregående år, 57 procent jämfört med 53 procent år 2017.

– Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem. En ISO 390001-certifiering är ett effektivt sätt att få ner hastigheterna. Företagen har ett ansvar att skapa förutsättningar för att transporter kan ske på ett trafiksäkert sätt där hastighetsgränserna följs, säger Emma Engström, forskare på Folksam.

Vid överträdelse körde yrkesförarna i snitt 7 kilometer i timmen för fort. Värst var det på vägar med låga hastighetsgränser. Fyra av fem fordon körde för fört på 40-vägar medan sju av tio överträdde hastighetsgränsen på 30-vägar.

– Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström.

Största fartsyndarna var taxichaufförerna som körde för fort i 73 procent av mätningarna. Nio av tio körde för fort på 40-vägar, och över 80 procent körde för fort på 30-vägar.

Återvinningsföretag hade 71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Minst dåliga på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent).

Bäst på att hålla hastighetsföreskrifterna var de företag som är ISO 390001-certifierade. De hade hälften så stor andel fortkörningar jämfört med övriga företag.

Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent. I Sverige skulle 80 liv kunna räddas årligen om hastighetsgränserna hölls.

– Vi engagerar oss för att minska trafikskadorna och där är hastighetsefterlevnad en av de viktigaste faktorerna. Dessvärre ser vi att det inte blivit bättre jämfört med föregående års mätning, tvärtom är det fler som kör för fort nu. Det är olyckligt då yrkeschaufförerna sätter trafiktakten i hög utsträckning, säger Emma Engström.

Om mätningarna
Under perioden 3 april till 8 juni 2018 mättes hastigheten på 4 315 fordon med företagsloggor på vägar i Storstockholm och Uppsala. Mätningarna genomfördes med laserpistol (Pro Laser III) av NTF Öst. Företagen identifierades via logotyper på fordonen. Totalt genomfördes minst 150 mätningar per verksamhetsområde och minst 25 mätningar per företag för de vanligaste aktörerna inom varje bransch. I studien mättes totalt 185 olika företag minst en gång.
Källa: Folksam 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078