InnoTrans samlade 160 000
Vart annat år genomförs den stora järnvägsmässan InnoTrans i Berlin, numera var också annan kollektivtrafik ett stort inslag med flera närvarande busstillverkare. Mässan genomfördes som vanligt på Messe Berlin i nordvästra delen av staden. Det unika med den mässan är tillgången på över tre kilometer spår att visa upp spårfordon på.
Årets summering, 160 000 fackbesökare, överträffar mässan från år 2016 som samlade knappt 140 000 fackbesökare. Även utställarna hade blivit fler i år med drygt 3000 jämfört med de knappt 3000 förra gången. Kundnöjdheten bland besökarna anges av arrangören vara hög, 89 procent.
Totalt visades 155 fordon på mässans utomhusdel, de allra flesta spårfordon, bland dem Mälartågs kommande nya dubbeldäckare från Stadler, men annars var det klent med spårfordon som hade svensk anknytning.
Läs mer om nya dubbeldäckaren HÄR!
Förutom spårfordonen fanns i år också betydligt fler bussar jämfört med tidigare. Det rörde sig om ett antal bussar med någon form av eldrift som delvis körde i en speciell arena, ”Sommergarten” eller sommarträdgården nära den norra entrén, där det fanns en servering med det fyndiga namnet BUSiness Restaurant. Bland bussarna fanns nya Solaris Urbino 12 electric och trådbussen Trollino, Ebuscos elbuss, Sileo, VDL electric, en vätgasbuss från Obuzz. Helt uppenbart har InnoTrans blivit mer av en kollektivtrafikdsmässa än den renodlade tåg- och järnvägsmässa den varit traditionellt.
InnoTrans pågick 18-23 september varav de två sista dagarna var öppna för allmänheten.
I Trafikform nr 7 som utkommer i mitten av oktober kommer mer från och omkring InnoTrans i Berlin!