23948sdkhjf

Sveriges hamnar avvisade facklig trevare

Arbetsgivarsidan tänker inte teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. 

I en förhandling under onsdagen träffades Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet för att diskutera frågan om ett centralt kollektivavtal. Det var fackorganisationen som hade kallat till förhandlingen för att lägga fram ett förslag på avtal, med utgångspunkt i det kollektivavtal som Transportarbetarförbundet ingått. Enligt Hamnarbetarförbundets vice ordförande Peter Annerback lade man fram ett förslag som var identiskt med Transports avtal, med tillägg på tre punkter, där man ville adressera frågor som man upplever som akuta just nu. 

Kraven var dels att man regelmässigt ska göra riskanalyser inför stora förändringar på arbetsplatserna.  

– Det här ska man göra, men vi vill ha ett förtydligande eftersom man bryter mot det i många hamnar i dag, sade Peter Annerback i ett uttalande inför förhandlingarna. 

Dessutom ville man att arbetsgivaren ska ta ansvar för rehabilitering för behovsanställda som skadar sig i arbetet.  

– Tidigare tog arbetsgivarna ett större ansvar, men vi märker nu att man skiter i det och därför behövs det en reglering av det. 

I det tredje tillägget vill Hamnarbetarförbundet skriva in en reglering av inhyrd personal så att man inte tar in personal från bemanningsföretag om man samtidigt har sagt upp anställda och de har företrädesrätten kvar. 

Förhandlingen avslutades utan att parterna hade kunnat komma överens. Sveriges hamnar erbjöd Hamnarbetarförbundet ett hängavtal på Transportarbetarförbundets centrala avtal. I ett uttalande efter förhandlingen sade man sig inte kunna skriva ett avtal som avviker från det befintliga kollektivavtalet för branschen. 

Hamnarbetarförbundet i sin tur hävdar att man som slutgiltigt förhandlingsbud sade sig kunna acceptera ett identiskt avtal som Transport skrivit. Man vill räknas som en fullvärdig avtalspart och skriver att man med ett hängavtal skulle “underordna sig en annan facklig organisations beslut och även alla dess framtida uppgörelser med arbetsgivarna”. 

– Sveriges hamnar värnar den svenska kollektivavtalsmodellen med rikstäckande kollektivavtal och fredsplikt. Eftersom Sveriges hamnar redan har ett rikstäckande kollektivavtal med det största fackförbundet Transportarbetareförbundet kommer vi inte att teckna ett annat avtal med en annan facklig part, svarar Sveriges hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund i ett uttalande efter förhandlingen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078