23948sdkhjf

Åkeriernas lönsamhet viker

Efterfrågan fortsätter att öka, men åkerierna såg ändå en svagare lönsamhet under 2017.

När branschorganisationen Sveriges åkeriföretag sammanställt sin nyckeltalsundersökning för 2017 visar den att efterfrågan på vägtransporter fortsätter att vara god, även om tillväxten inte längre ökar. Det ser ut som om 2015-2016 var toppen på den högkonjunktur som vi fortfarande befinner oss i. Det gäller både för transportarbete och vinstmarginal. 

– Den marginellt försvagade lönsamheten, som fortfarande ligger över det historiska genomsnittet, som vi ser hos åkerierna förklaras dels av att kostnadsutvecklingen under 2017 präglats av förarbrist i kombination med stigande bränslepriser. Detta tillsammans med en måttlig fraktvolymstillväxt gjorde att åkerierna haft det svårare att kompensera sig via fraktpriserna, säger Ulric Långberg, branschchef på Sveriges åkeriföretag, i ett pressmeddelande. 

När man delar upp resultatet för åkeribranschen på näringsgrenarna, kan man se att miljötransporterna sticker ut med en snabbare tillväxt än andra. För skogstransporter vände de negativa marginaltrenderna, om än från låga nivåer. 

– Framöver ser vi utmaningar inom främst bygg och anläggning samt fjärr. Detta på grund av den nedåtgående bostadskonjunkturen på byggsidan och den strukturellt ökande konkurrensen på fjärrsidan, även om efterfrågan på fjärrtransporter fortsättningsvis ser ut att vara stark, säger Ulric Långberg. 

– Det positiva är att vi generellt inte ser några tecken på överinvesteringar hos våra medlemsföretag vilket ökar möjligheten att delvis kompensera för kommande kostnadsökningar. Detta även om behovet att investera kvarstår, fortsätter han. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127