23948sdkhjf

Scania lanserar etanolmotor för tung trafik

Nu är Scanias 13-litersmotor för etanol redo att ta sig an de längre och tyngre transporterna. 

När allt fler åkerier reagerar mot palmoljeresterna i HVO, ökar trycket på att hitta ersättare för de tunga och långväga vägtransporterna. Under hösten har flera transportörer börjat köra med flytande gas, och Gasum är på god väg att bygga ut tankinfrastrukturen för bränslet. 

Nu skapar Scania ännu ett alternativ genom att lansera en ny 13-litersmotor för etanolbränslet ED95.  

– Den här etanolmotorn är idealisk för flera olika användningsområden och fungerar utmärkt för såväl fjärrtrafik som anläggningskörning. Motorn körs på ED95 som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Våra motorer släpper dessutom ut väsentligt lägre nivåer av kväve och partiklar än Euro 6-gränsvärden, säger Wolfgang Buschan, ansvarig för fjärrtrafik på Scania, i en kommentar. 

Scania har också märkt att intresset för etanolmotorer har ökat. I Sverige har etanolen annars hamnat i skuggan av HVO de senaste åren, men i världen är det det överlägset största biodrivmedlet. Den svenska etanolproducenten Sekab arbetar nu för att bygga ut sin etanolinfrastruktur. Så sent som i mars i år gjorde man klart att sex nya tankställen öppnar i Västra Götaland och Halland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.455