Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg
Ska stå färdig år 2025.
— Det känns väldigt spännande att nu äntligen sätta spaden i backen för det största utvecklingsprojektet i hamnen sedan 70-talet. Terminalen är en viktig del av hamnens långsiktiga expansionsplaner och kommer att stärka Göteborg ytterligare som Nordens logistikhuvudstad, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande.
Den 220 000 kvadratmeter stora terminalen ska byggas av 350 000 kubikmeter muddermassor från Göta Älv, som grävs upp i samband med underhållsmuddringar för att behålla älvens vattendjup. Muddermassorna i älven är förorenade av bland annat TBT, tributyltenn, ett miljögift som fram till 2008 ingick i båtbottenfärger.
— Det finns ingen lämplig deponi på land för så här stora volymer av förorenade massor. Det här är ett bra sätt att använda massorna på, samtidigt som Göta Älv blir renare, förklarar Eduardo Epifanio, projektledare på Göteborgs Hamn AB.
Massorna läggs i ett invallat område i Arendalsviken och blir till fast material genom att blandas med cement och slagg. För att säkra att massorna kan vallas in på ett säkert sätt utan att sippra ut till omgivningen har grundliga tester genomförts, både i laboratoriemiljö och i en mindre försöksbassäng i Arendalsviken.
Fakta: nya terminalen i Arendal
Var? På Hisingssidan i Göta Älvs mynning, mitt emellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.
När? Pålnings- och sprängningsarbeten påbörjas nu, och terminalen väntas vara färdigställd 2025.
Hur? Byggs av muddermassor som läggs i ett invallat område i Arendalsviken.
Varför? För att hantera långsiktiga ökande godsmängder.