Så ska Postnord rädda årets black friday
Black friday förra året blev en mardröm för flera delar i branschen. Alla prognoser överträffades och logistikföretagen hann inte med. Samtidigt svämmades postombuden över av paket och konsumenterna blev upprörda över sena leveranser. Mitt i skottgluggen stod Postnord som fick motta stark kritik från alla håll.
– Vi, liksom hela den övriga branschen, blev väldigt tagna på sängen. Vi hade inte ens kunnat drömma om dessa volymer, säger Mathias Krümmel, chef för hela produktionen på Postnord, till Transportnet.
För att se till att problemen inte återupprepar sig har Postnord i år betydligt mer ödmjuka prognoser. Under black friday-helgen förra året toppade paketvolymerna på runt 750 000 kolli. I år räknar de med 900 000.
– Det är den första delen, men sedan har vi presenterat en lång rad åtgärder för att klara ansträngningarna och undvika flaskhalseffekter.
De viktigaste delarna i åtgärdspaket kretsar kring utökade produktionstider, fler lastbilschaufförer, tätare samarbeten med handeln samt ytterligare terminaler och postombud. Bara antalet ombud växer med totalt 180 stycken, vilket motsvarar drygt tio procent. 40 av dessa ombud är tillfälliga under black friday och julhandeln.
– Vi har säkrat upp ytterligare i områden i storstäderna där pressen är som störst, berättar Mathias Krümmel.
Postnord har under året även samarbetat nära tillsammans med flera av branschens stora e-handelsaktörer. Tidigare har kraftiga flaskhalseffekter uppstått eftersom de flesta vill packa paketen på morgonen och leverera till Postnord på eftermiddagen. De större centralerna kan hantera runt 20 000 paket i timmen men när alla paket anländer samtidigt blir leveranserna släpande.
– Vi har gemensamt kunna flytta leveranstider så att flera företag levererar tidigare eller flera leveranser per dag. På så sätt undviker vi att det blir stopp i sorteringsmaskineriet.
Här är åtgärdspaketet i sin helhet:
- Har ordnat två helt nya paketterminaler i Örebro och Växjö som kan hantera mellan 10 000 och 16 000 paket i timmen. Tidigare har Postnord haft sex stora terminaler i södra och mellansverige samt fyra små i norra Sverige.
- Uppdaterat varubrevstjänsten. De terminaler som hanterar varubrev går snabbare och fungerar bättre.
- Har startat samarbeten tillsammans med branschens större e-handlare. Genom att varuupphämtningarna sprids bättre under dagen kan flaskhalseffekterna vid paketsorteringen förbättras. Köbildning minskas.
- Har värvat ytterligare 140 ombud under året och 40 tillfälliga december ut. I dagsläget har Postnord totalt 1 800 ombud i Sverige.
- Terminalsortering under hela helgen december ut.
- Lördagsleveranser till ombuden i storstäderna december ut.
- Paketupphämtningar under helgerna december ut.
- Behåller två flygplan under julen som var planerade tas bort. Totalt finns 6 stycken. Flygplanen ska endast användas till lätta leveranser som julkort.
- Uppmuntrat och utbildat anställda i de egna leden för att säkerställa mer personal inom logistiken.
- Förlängt öppettiderna på Postnords kundcenter december ut. Istället för kontorstid åtta till fem vardagar är arbetstiderna 08.00-19.00 på vardagar och 9.00 till 15.00 på lördagar.
- Leveranser till ombuden på lördagar.
- Levererar även pallar till hemmet.
- Har extraanställt 3 000 nya medarbetare. Totalt i verksamheten jobbar 18 000.