23948sdkhjf

Flashorganisationer för snabba förändringar

Transport- och logistikbranschen är stadd i snabb förändring och det ställer nya krav på företagen. Comatch hjälper dig att snabbt bygga en organisation med fristående konsulter.

Många i branschen står inför stora beslut och förändringar, vare sig det handlar om att digitalisera, gå över till biobränslen, bygga för e-handel eller kanske att leverera enligt ett vunnet kontrakt. Men risken är stor att man inte har kompetensen som krävs för att klara en omorganisation. 

De här situationerna har företaget Comatch specialiserat sig på. Man fungerar som en marknadsplats för oberoende konsulter och experter, där ett företag kan vända sig till Comatch för att få tillgång till deras nätverk. 

– Det här är en ny affärsmodell i Norden. Vi har sett det inom it och media, men inte så mycket från industrin, att erfarna anställda blir rådgivande konsulter och att någon ger dem ett nätverk, säger Toby Toudal Nielsen, Nordenansvarig  Comatch. 

Även på andra sätt skiljer sig Comatch från annan konsultverksamhet. Deras experter bygger en så kallad flashorganisation. Lars Fritz är en av de personer som tar uppdrag genom Comatch. Han förklarar skillnaden: 

– I konventionell konsultverksamhet kommer konsulten in och arbetar parallellt med det anställda teamet. Vi däremot blir teamet, en del av företaget. Vi ger inte råd till företaget vad de ska göra, vi ser till att det blir gjort. Vi måste också utbilda de anställda, så att de kan ta över när flashorganisationen fyllt sin funktion och monteras ner.  

Han tillägger att han gillar det här sättet att arbeta. Han axlar en ledarroll i företaget han kommer till. Här handlar det inte om gradvis förbättringsarbete, utan om avgörande förändringar och steg i företagets verksamhet. 

Företagen som behöver en flashorganisation vet ofta vad de vill åstadkomma, men har inte bestämt hur det ska göras. De kontaktar Comatch, som vänder sig till utvalda personer i sitt nätverk. 

 Kandidaterna gör en kort pitch av vad de gjort tidigare och vad kan de bidra med i projektet. Sedan kopplar vi samman dem med företaget, och de kan träffas. Det är det sökande företaget som väljer sin konsult, inte vi, säger Toby Toudal Nielsen. 

Comatch vänder sig till alla branscher, och har haft ett antal uppdrag inom transport och logistik. 

– Vi har till exempel byggt wifi i kollektivtrafiken, vi har byggt lager för återförsäljare, vi har skapat bränslestrategier för stora åkerier och rederier, vi gör företagsutvärderingar inför uppköp, säger Toby Nielsen. 

Lars Fritz berättar om ett av sina uppdrag, som han utförde hos ett läkemedelsföretag. 

– Det handlade om individanpassade mediciner, som specialproducerades och sedan skulle levereras on time, med säker och tempererad transport, dessutom på ett sätt som gjorde att tredje part inte skulle kunna se vad det var. Det var en ganska utmanande uppgift, säger han och ler. 

Han tillägger att just transport- och logistikbranschen kan ha större behov av flashorganisationer än andra, med den snabba utvecklingen som sker nu. Toby Toudal Nielsen instämmer, och tar digitaliseringen som ett exempel. Den ger enorma möjligheter för både kunder, säljare och transportbolag, men det ställer också stora krav när system ska installeras och samverka med andra i en logistikkedja. 

De tycker att den nordiska marknaden för den här typen av konsulttjänster, än så länge inte är lika mogen som i övriga Europa och USA. Å andra sidan kan behovet vara större här, där de flesta sitter på anställningar med långa uppsägningstider.  

– I ett land som USA kan en anställd säga upp sig med ett par veckors varsel, och det gör det lättare att rekrytera ett team, säger Lars Fritz. 

Comatch startade sin verksamhet för tre år sedan och är hittills en framgångssaga. I dag har man mer än 100 anställda, och ett stort antal experter och konsulter i sitt nätverk. 

– När vi startade Comatch var målet att bli störst i Europa. Det har vi blivit. Vår vision nu är att nå utanför Europa, samtidigt som vi fortsätter att jobba hårt för att vara nummer ett här, säger Toby Toudal Nielsen. 

Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078