”Nu är tiden mogen för en expansion”
Cykelåkeriet Movebybike startade i Malmö 2012 och har sedan dess nått Stockholm, Umeå och Lund, med viss närvaro i Linköping och Uppsala. Men nu gör man sig redo för att nå ut i hela landet och först ut blir Göteborg.
– Ja, vi lanserar en lokalisering i Göteborg inom någon månad. Vi har valt ut en lokal som ligger bra till för att komma in med lastbilar och dessutom ligger nära de centrala kvarteren för cykeldistributionen, säger Staffan Sölve på Movebybike.
Företaget har skapat sig en allt bättre plattform för att nå nya städer, genom att man byggt upp etablerade samarbeten med starka aktörer. Linas matkasse, som kör ut sina varor med Movebybike i Malmö, kommer att vara med och lägga grunden för satsningen i Göteborg. Det gör att man inte behöver en inkörningsperiod där man måste jaga kunder för att få igång verksamheten.
– Vi har också några andra företag som är intresserade av cykelfrakt, som Sellpy, som vi redan arbetar med i Stockholm och Malmö. Även Bring är intresserade av att använda oss som citylogistiklösning i de täta delarna av staden.
Movebybike arbetar nu med en etableringsplan som inbegriper tio större städer i Norden.
– Vi kommer att pricka in Oslo, Köpenhamn och Helsingfors i den här utrullningen, och det beror delvis på att våra kunder finns i övriga Norden. Linas matkasse är aktiva i Danmark, Bring ägs ju av norska posten, säger Staffan Sölve.
Hittills har man växt organiskt, och varit noga med att inte gå fortare fram än man har råd med.
– Men det är också först nu som tiden är mogen, inte minst med explosionen av e-handeln, där någon måste lösa hemleveranserna. Behovskurvan pekar uppåt och vi kommer att åka med på den vågen.
Staffan Sölve påpekar att man inte säljer sina tjänster genom att konkurrera med pris, utan framför allt effektivitetsargumentet. Det blir dessutom starkare med tiden, inte bara genom att trafiken i innerstäderna ökar, utan också genom ny stadsplanering där man skapar gågator, inrättar miljözoner och så vidare.
I Göteborg kommer man att inleda verksamheten med en handfull cyklar. Cyklarna byggs av systerbolaget Starke cycles, som märker av cykeltrenden och får förfrågningar från ett antal länder i Europa. Starke och Movebybike arbetar med något större cyklar än de flesta andra tillverkare och åkerier. Man kan ta 300 kilo gods i tre kubikmeters volym. Det gör att man praktiskt taget kan ersätta en vanlig budbil.
– Cykeldistributionen är ju som mest effektiv i de tätaste delarna av staden inom en radie av fem till sju kilometer. Men det måste ju inte vara stadens centrum, och i Göteborg kommer vi att ha vår första central på Ringön, men inom något år siktar vi på att ha två eller tre hubbar, säger Staffan Sölve.
Nu väntar en intressant tid i företaget, dels med rekryteringar inför Göteborgslanseringen, men också genom att man förbereder bolaget för expansionen. Movebybike har tidigare expanderat som franchise, men ska nu samla bolaget för att få en starkare och mer sammanhållen verksamhet.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.