Scanias transportlab kör fossilfritt
Scania har ett eget transportlaboratorium, 45 lastbilar och bussar, som är en förlängning av forsknings- och utvecklingsavdelningen. Här handlar det om att få förståelse för kundernas utmaningar, och Scania använder fordonen som en del av sina interna transporter.
Nu kommer man att köra hela vagnparken på fossilfria bränslen eller hybridteknik, vilket innebär att man minskar sina koldioxidutsläpp med dryga 95 procent.
Labbet startade sin verksamhet 2008 och lyckades under sina första fem år minska bränsleförbrukningen med 20 procent och koldioxidutsläppen med 50 procent per ton transporterat gods.
– Det här handlar om att leva som vi lär. Vi ber inte våra kunder eller industrin i stort att göra något som vi inte själva är villiga att göra, säger Jan Björklund, vd för Scanias transportlaboratorium, i ett pressmeddelande.
De 14 lastbilarna och dragbilskombinationerna kör dagligen mellan Scanias anläggningar i Södertälje och Zwolle i Nederländerna, ungefär 40 000 mil per fordon och år. Det är mycket längre än de flesta åkeriers fordon, ett faktum som gör att tester och utvärderingar går snabbt att göra.
– En av de viktigaste lärdomarna för oss är effekten av planering och förarträning. Vi ser att det fungerar och att även små förändringar har stor effekt. Ett exempel är att man genom att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer per timme för fjärrtransporter kan minska bränsleförbrukningen med tio procent samtidigt som tidsförlusten bara blir en procent, säger Jan Björklund.
Varför har man då inte minskat sina koldioxidutsläpp med 100 procent? Jo, det beror på att man utanför Sveriges gränser ibland måste tanka med vanlig diesel, då det kan saknas stationer med HVO och biodiesel.