Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser
Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg öppnar sitt första utlämningsställe under varumärket Leveriet den 29 november i Sickla i Nacka. Den andra invigningen sker på Mobilia i Malmö den 4 december. Tanken med det nya konceptet är att ta detaljhandeln på nätet ett steg vidare genom att förbättra upplevelsen av den fysiska överlämningen av varorna.
I Sickla beskriver man Leveriet som 200 kvadratmeter leverensservice med extra allt. Här kan e-handelskunderna hämta ut sina paket, göra returer, prova kläder i provrum, återvinna emballage, slå in paket, eller bara slå sig ner och för att vila en stund och ladda telefonen. För e-handlarna finns möjlighet att exponera sina produkter i ett showroom.
Till butikslokalen kommer 200 kvadratmeter utrymme för lagerhållning och hantering. I Malmö kommer man att ha 200 respektive 130 kvadratmeters yta för ändamålet. Där kommer det också att finnas utrymme för så kallat utskjutet lager, det vill säga att e-handlare kan leverera ett antal produkter i förväg, vilket gör att kunden kan hämta ut sin beställning tio minuter efter att den är lagd.
– I dag erbjuder en del varumärken uthämtning i deras fysiska butiker, men med Leveriet kan du som slutkonsument hämta och hantera paket från olika avsändare på ett ställe, vilket frigör tid för både konsumenten och butiksägaren. Denna bekvämlighetseffekt kommer dessutom bli större ju fler punkter av detta slag som byggs in i olika storleksklasser och platser, säger Fredrik Svedberg, vd på Logtrade, i ett pressmeddelande.
Leveriet kommer att vara neutralt i förhållande till transportörerna, hittills har man avtal med Best transport, DB Schenker och Postnord, men man förhandlar med flera bolag. Atrium Ljungberg ser de första Leverietbutikerna som startskottet för ett helt nytt ombudsnät som man kommer att skala upp och rulla ut under 2019. För tekniken bakom konceptet står alltså Logtrade och Ericsson med sin nya logistikstandard Internet of logistics.