Gasanläggningen i Göteborg invigd
Donsörederiet Terntank stod för den första bunkringen av flytande gas vid Swedegas nya anläggning i Göteborgs hamn. Terntank fyllde på med både naturgas, LNG, och biogas, LBG.
– Det är ett genombrott att kunna erbjuda svensk sjöfart den här unika möjligheten att inte bara ställa om till LNG, utan också successivt öka andelen förnybar gas, säger Johan Zettergren, vd för Swedegas som äger och driver anläggningen, i ett pressmeddelande.
Flytande gas är ett av de bränslen som ska hjälpa till med mer klimatsmarta alternativ till olja. Även flytande naturgas sänker koldioxidutsläppen, även om biogasen är ännu bättre. I tankarna är de båda utbytbara då de är mer eller mindre identiska i sin kemiska sammansättning.
– LNG är första steget. Att gradvis öka mängden biogas är fullt möjligt då teknik och infrastruktur fungerar lika bra för båda gaserna, säger Tryggve Möller, vd för Terntank ship management, som investerat i LNG-drivna fartyg, som chartras av Neot.
Första gasleveransen kom från det norska bolaget Barents naturgass. LGB:n producerades vid Fordonsgas anläggning i Lidköping.
Swedegas anläggning i Göteborg är den första dit fartyg kan komma och bunkra från en fast rörledning, medand de lastar och lossar sitt gods. Sedan 2015 finns det en rabatt för fartyg som anlöper Göteborgs hamn, om de drivs med flytande gas, något som bidragit till att fler rederier vågat satsa på bränslet. Rabatten förlängs nu fram till 2020.