Scania levererar till tyska elvägar
Det tyska federala departementet för miljö, natur och kärnsäkerhet har beslutat att Scania vinner upphandlingen av lastbilar till tre pilotanläggningar med elvägar som startas nästa år.
Först ut blir en fem kilometer lång sträcka längs A5 Autobahn i Hessen som redan står klar. Därpå kommer en elväg längs A1 Autobahn till hamnen i Lübeck, som ska startas nästa sommar. Den tredje elvägen byggs i Baden Württemberg längs federala vägen B463 och ska stå klar i början av 2020.
Sammanlagt ska 15 lastbilar levereras. De får strömavtagare som utvecklats av Siemens och monteras bakom hytten. Tanken är att åkerier ska använda lastbilarna i sin vanliga verksamhet och Scania får även ansvaret för att underhålla fordonen och samla in data från försöken.
Sedan tidigare är Scania samarbetspartner i ett parallellt forskningsprojekt som Volkswagen group research driver. Där ska hybridlastbilen Scania R 450 köras på Siemens testbana för elvägar utanför Berlin.
– Till skillnad från personbilar, som är parkerade större delen av dagen, är lastbilar i drift för transportuppdrag under lång tid där uppehåll för laddning kan medföra avbräck. Elvägar innebär att de smidigt och effektivt kan laddas under körningen. Detta sparar också batterikraft och minskar belastningen på elnätet, säger Magnus Höglund, ansvarig för elvägssystem på Scania, i ett pressmeddelande.