23948sdkhjf

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Renova är ett återvinningsföretag i västra Sverige. Tillsammans med Scania utvecklar man just nu en sopbil med fullt elektrifierad drivlina och elektrisk komprimator, som ska drivas av bränsleceller.  

– Vi har ett stort intresse av att få mer erfarenhet av hur bränsleceller används i verklig drift hos våra kunder. Bränsleceller är en lovande teknologi för den nödvändiga minskningen av transportindustrins koldioxidavtryck, säger Marita Nilsson, projektledare för elektrisk drivlineteknologi vid Scania, i ett pressmeddelande. 

Den urbana trafiken är ofta i fokus för eldrift, både på grund av lägre bullernivåer och minskade utsläpp, men också eftersom den inte kräver lika lång räckvidd, som fjärrtrafiken. Volvo lanserade en eldriven sopbil tidigare i år, men detta blir det första försöket med bränsleceller.  

– Elektrifiering genom bränsleceller som drivs av väte är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som sopbilar. De kan dra nytta av alla fördelarna med elektrifiering samtidigt som man behåller några av de bästa delarna från fossilbränsledrift, nämligen räckvidd, servicetid och nyttolast, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova. 

Projektet är ett samarbete med Energimyndigheten och KTH, och den första bilan ska levereras om ett år. Scania har också ett samarbete med norska livsmedelsgrossisten Asko, och ska leverera fyra bränslecellsdrivna distributionsfordon med en räckvidd på 500 kilometer. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111