På spaning efter logistiken i tiden
Under hösten kom Nils G Storhagens bok Logistik – Grunder och möjligheter i sin femte upplaga. Författaren kommer just från undervisningen på en kurs vid Södertörns högskola när Transport och Logistik Idag når honom på telefon. Med studenterna har han diskuterat arbetsmarknaden och konstaterat att även om ekonomin börjar vika ser det ljust ut för den som utbildar sig inom logistik.
– Logistiken omfattar ju i praktiken väldigt mycket, och det är en utbildning som även i sämre tider leder till jobb. Logistiken kommer att få större och större betydelse, säger han.
Han har länge stått med ena benet i akademin, från disputation i Lund till Tekniska högskolan i Linköping och numera baserad i Stockholm. Det andra benet har han i konsultverksamhet och företagsutbildningar, och företaget Returlogistik där han är en av grundarna.
– Sedan hade jag en gästprofessur i japanska Kyoto i mitten av nittiotalet, precis när just in time och lean kom. Jag gjorde intervjuer på mer än 50 japanska företag om lean, men när jag sedan pratade med svenska företag var de helt ointresserade. Det fungerade ju bara i Japan, som de sa. Det har ju egentligen inte slagit igenom på allvar förrän nu.
När han blickar tillbaka på de fem utgåvorna av sin bok, speglar de ganska väl de olika inriktningar som avlöst varandra inom logistiken. Eller materialadministration, som både ämnet och boken hette när första upplagan släpptes i början av 80-talet.
– På den tiden handlade det mycket om just administration, det är först senare ämnet fått en helt annan strategisk tyngd. Då handlade det väldigt mycket om kostnader och att kostnadsoptimera.
Med andra upplagan, från senare delen av 80-talet, fick de höga räntorna genomslag och logistiken handlade mycket om kapitalrationalisering, eftersom det kostade stora pengar att ha varor i lager.
– Ett steg till framåt blev det ett starkare kundfokus. Från början var ju logistiken intern materialhantering ungefär, i dag är det mycket mer kundfokuserat. Vi tittar mer på intäkter och intäktsoptimering, att bygga upp en effektiv logistik har blivit ett konkurrensmedel.
Den allra senaste upplagan har starkare fokus på integration och helhetssyn, vilket också ger boken en delvis ny struktur. Nu vill man lösa de suboptimeringar som uppstått när varje avdelning på företagen haft sin egen budget och optimering av processer, vilket Nils G Storhagen beskriver som en mindre katastrof för logistiken, vars mål är att optimera flödet i hela kedjan.
– Det andra som är nytt och som kommer starkt är miljö- och klimataspekten, inte minst med den cirkulära ekonomin där vi säkert bara sett början på ökad återanvändning med reparationer, modularisering av produkter och höjda servicekrav på företagen.
Ett nytt inslag är returtransporterna, som kanske är den minst uppmärksammade aspekten av den cirkulära ekonomin.
Själv bor Nils G Storhagen i Hammarby Sjöstad i Stockholm, en stadsdel där man verkligen bemödat sig om miljöperspektivet i planeringen. Man har faktiskt ett lokalt värmeverk, dit de brännbara soporna skickas direkt med hjälp av en sopsug i ett kulvertystem.
– Rent logistiskt är det en bra lösning. Det blir väldigt småskaligt och ur transportsynpunkt finns det ju skäl att vara skeptisk mot det storskaliga. Stora anläggningar blir effektivare ur produktionssynpunkt, men lägger man ett totalkostnadsperspektiv på det och tar in klimatet också, så blir det mer tveksamt.
Han tycker att intresset för logistiken gått i vågor, men tror samtidigt att vi nu går in i en tid när ämnet kommer att vara efterfrågat under en längre tid, inte minst inom områden som bygg och sjukvård.
– Det rör på sig ordentligt med cirkulär ekonomi, klimat och e-handel. Speciellt när det gäller klimataspekterna kommer det att hålla i sig, för det är en fråga vi måste lösa. Om man tänker sig en sjätte upplaga av boken, kommer nog just det att ta ännu mer utrymme, säger Nils G Storhagen.
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.