Digitala marknadsplatser utmanar
I takt med digitaliseringen skapas marknadsplatser på nätet, där transportköpare och transportörer kan hitta varandra utan mellanhänder. Med hjälp av Adnavems tjänst kan man till exempel på några minuter göra klart med en containertransport från en fabrik någonstans i Kina till sitt lager i Sverige, ett uppdrag som tidigare krävde en speditör.
Ett företag med en helt annan nisch är Packbud, som startade redan 2013 med målet att koppla samman transportköpare med transportörer som vill komplettera med gods för att fylla lasten bättre, eller kanske hitta returlaster.
– Vi har alla typer av transportörer, från små enskilda budfirmor till dem som tar de allra största typerna av gods, större båtar, maskiner och sånt, säger vd Mikael Funa.
När de satte igång tittade de på kunder på Blocket och auktioner, som tidigare haft svårt att få hjälp med sitt skrymmande gods, ofta oemballerat. Det är fortfarande lite av Packbuds nisch, även om många andra sorters beställningar passerar sajten också. En vanlig dag får man in 100–140 förfrågningar.
Och flera av sajtens företag har blivit väldigt duktiga på att använda den nya teknikens möjligheter.
– De kan ha en planerad körning som ska gå om två veckor och då har de tid på sig att maxa körningen genom att ta med mer gods och få med returlast hem. Det ger bra fyllnadsgrad och kan bli väldigt bra ekonomi också.
Nu har Packbud byggt ett ruttoptimeringssystem, som hjälper transportörerna att hitta nytt gods som kommer in i systemet. De kan ange sina rutter och ställa in filter för exempelvis vilken typ av gods de kan ta.
– Det här verktyget blir ryggraden i vår verksamhet framöver och det vi kommer att lägga vårt krut på, säger Mikael Funa.
Den kritiska faktorn är att få in transportörer så att man har god täckning där det finns transportbehov. Det är ett pussel och arbete som aldrig tar slut. Packbuds affärsmodell bygger annars på att de tar en provision av transportörerna vid en bokad transport, plus en fast serviceavgift av den som bokar transporten. Man går fortfarande inte med vinst, men både intjäning och omsättning ökar.
– Vi satsar mycket på teknik- och affärsutveckling men jag tror egentligen att vi skulle behöva lägga ännu mer på de områdena. Dessutom skulle vi vilja ha möjlighet att lägga mer resurser på marknadsföring och försäljning. Vår ambition är att växa även utanför Sveriges gränser, och målet är att vara redo för det nästa år.
Ytterligare en egen nisch har Loop industries nya initiativ Hauly. Tidigare har man skapat det uppmärksammade Loop rocks, en marknadsplats för fyllnadsmassor som annars bara skulle hamna på deponi. Via Hauly kan man i stället köpa tunga transporter för bygg och anläggning.
– Loop industries vill förenkla det dagliga arbetet inom byggbranschen, som har ett tidsbortfall på närmare 50 procent på grund av bristande logistik i dag, säger Staffan Svantesson, chef för Hauly.
Utvecklingen av Hauly började för 16 månader sedan. Efter sommaren 2018 lanserade man en sluten betaversion och ett par månader skulle den öppnas i Stockholmsområdet. Det var i alla fall tanken, men många beställare ville genast ha tjänsten i andra delar av landet, och så fick det bli.
– Nu har vi nog ett sjuttiotal åkerier i systemet, det har tickat på ganska snabbt sedan vi lanserade tjänsten i slutet av oktober.
På marknadsplatsen lägger kunden in sin transportorder och alla anslutna åkerier kan lägga ett bud på jobbet. Sedan är det upp till beställaren att avgöra vilket bud de föredrar.
Fakta Digitala marknadsplatser i Sverige * Packbud – Skrymmande gods * Hauly – Bygg och anläggning * Adnavem – Containertransport till och från Asien * Movingo – Flyttfirmor * Cargospace24 – Ledigt utrymme i tunga transporter * Kubicom – Bygg och anläggning |
Medan Loop rocks i dagsläget är annonsfinansierad tar Hauly ut en kommission på fem procent för varje beställt jobb. Dessutom har man skapat ett prenumererat premiumalternativ som kallas Hauly plus, och som förenklar administrationen genom digital rapportering och låter beställarna följa sina transporter i realtid. Rapporteringen kan sedan exporteras som faktureringsunderlag.
– När man tittar på digitaliseringsindex ligger byggbranschen absolut sist, till och med efter jakt och fiske, så här finns enorma möjligheter att effektivisera, säger Staffan Svantesson.
Haulys system är därför kompatibelt med Byggbranschens elektroniska affärsstandard, Beast, ett branschinitiativ som ska lyfta byggadministrationen. Hauly planerar också att skapa fler tilläggstjänster, men allt gör de efter många samtal med företagen om vad de önskar sig.
I dag går det åt mycket tid i telefon för den som inte hittar en transport. Där kan Hauly frigöra stora resurser. Man har också hittat en resurs i små företag som själva har ett par lastbilar för att täcka egna behov, men som står mycket stilla.
– Vissa av dem har tyckt att det vore jätteintressant och vill ansluta sig som åkeri istället. Vi ser en framtid där man är både åkeri och beställare, och det gäller även de stora företagen.
Nu har Hauly ungefär 80 procent av grundfunktionaliteten på plats och ett tiotal ordrar i veckan kommer in för förmedling.
– Tajming är allt. Man får inte vara allt för tidig, men man ska vara lite för tidig, så att man finns där med ett färdigt system när branschen är redo. Och där kommer vi att vara, säger Staffan Svantesson.
Läs också vår stora intervju med Adnavems vd Anderas Wramsmyr: "För tjugo år sedan behövdes det en speditör."
Artikeln är en del av vårt tema om VD-intervju.