Scania kör autonom tippbil i gruva
Rio Tinto är ett av världens största gruvbolag, med verksamhet över hela världen. Bolaget har legat i framkant när det gäller automation och har världens största flotta av förarlösa bilar och den första helt autonoma långdistansjärnvägen för tunga transporter.
I augusti inledde Scania ett samarbete med Rio Tinto där man började köra en Scania XT 8x4 tippbil autonomt i en saltutvinningsanläggning i västra Australien. Man började köra med en säkerhetsförare i hytten. Nu ska flera Scaniabilar läggas till försöket och den intelligenta flottövervakningen ska testas.
– Vi är nöjda med att få pröva denna teknik i lastbilar som är mindre än våra traditionella lastbilar. Detta har potential att ge oss mer flexibilitet i det sätt vi arbetar inom ett antal områden på Rio Tinto. Vi har sett automation skapa säkrare och effektivare verksamheter i vår bransch och detta är nästa steg i utvärderingen av alternativ för att leverera ytterligare förbättringar genom användning av ny teknik, säger Rob Atkinson, Rio Tintos head of Productivity and technical support, i ett pressmeddelande.
Björn Winblad är chef för Scania mining. Han säger att gruvor är den perfekta miljön för att testa självkörande fordon och maskiner, eftersom man har ett så intensivt utnyttjande i verksamheten.
– Industrin kan dra nytta av fördelarna när det gäller säkerhet och produktivitet, och erfarenheterna som görs här kommer att vara avgörande när det gäller att utveckla helt autonoma lösningar för andra transportapplikationer. Det är mycket uppmuntrande att se att lastbilen har fungerat på ett säkert sätt och i enlighet med förväntningarna när det gäller uppgifterna.